Tanuljunk morzézni
cikksorozat alapján.
1.
RT 1975-06-271
Ezzel a most induló morzetanfolyammal fiatal amatőreink egyéni tanulását szeretném segíteni. A rádióklubokban folyó oktatás kiegészítéseképpen egy-két hasznos tanácsot is adok majd a leckék során. Remélem, hogy a sorozat utolsó foglalkozása után a tanfolyam több olvasója fog operátornak jelentkezni valamelyik kollektív állomáson. A tanuláshoz lelkes szorgalmat, kitartást és sok sikert kívánnak az SWL-sarok szerkesztői.
A morzeábécé betűképeit arányos idejű szünetek, pontok { rövidjel } és vonások { hosszújel } kötött csoportjai alkotják. Egy morzeadás érthetősége, ha a vételi zavaroktól eltekintesz csak ezeknek az arányoknak a tartásán múlik.
Könnyen beláthatod az előzőeket, ha a zenei ritmus fogalmára gondolsz. Képzeld el, hogy egy általad ismert zeneművet ( akár Bach, akár Beatles ), melynek ritmusképei benned élnek, teljesen átritmizálva hallasz újra. A zene ilyenkor elveszti régi értelmét, érthetetlen lesz, sőt adott esetben más jelentésűvé válhat. Ez morzeadás esetén is így van!
Modern szóval élve a morze ábécében ( adásban ) az információ hordozója a ritmus.
Mi adja a jó morzeadás ritmusát? Az alábbi időarányok betartása!
Egy hosszújel ideje háromszorosa a rövidjel idejének. A jelek közötti szünet tartama a rövidjel idejével egyenlő.
Az egyes szavakban a betűk között egy vonásnyi { hosszújel } a szünet, és a mondatokban a szavak öt { hét } rövid jelnyire vannak egymástól.
Az adástanulás kezdetétől ügyelj a helyes testtartásra. Tehát ülj kényelmesen ( de egyenes derékkal ) és { ha jobbkezes vagy } bal kézzel támaszkodj az asztalra. Jobb kezedet lazán tartsd a tested mellett. Al- és felkarod nagyjából derékszögben legyen és a billentyűt csak csuklóból "kezeld". Alkarodat ne támaszd az asztalra!
A billentyűvel a következők szerint adj. Hüvelyk- és középső ujjad fogja "gomb" két oldalát, míg mutatóujjad a "gomb" tetején legyen. Ilyenkor a billentyű visszahúzását is te végzed: ezzel az adás sebességét jobban növelheted ( majd ).
Vételkor kockás papírra ( egy kockába egy betűt ) írj, lehetőleg ceruzával. Elszalasztott betű helyét hagyd üresen. A rontott betűt húzd át és a jót írd fölé.
Adásodat időnként magnóról hallgasd vissza! ( Ha a tanulást egyedül végzed, a vételt is így oldhatod meg. )
T | ||
E | ||
M | ||
S | ||
= | ||
+ |
= | TETEM | METTE | ETTME | MMTET | SSMES | |
MSTET | TMTSM | MSSTE | ESTME | MTTSE | ||
ESTES | ESTTM | SETSE | EMTSE | ETSSM | ||
MSTMT | TETSM | SEMSS | TETMM | EMTTE | ||
MMETS | ETSEE | STTME | TTEME | MTETM | ||
SMESS | STETT | MTSMM | SSTEE | ESEME | + | |
= | EMESE | EETSS | MMSTM | TTETS | SSEMS | |
MTETM | EMETT | EMTTS | EESTE | STETE | ||
STTME | TETSE | TSEES | TTMET | TEMEM | ||
TETMS | MESSS | TETSM | TSMMS | STEES | ||
MEETS | ESTES | SESMT | TETMM | METSE | + | |
2.
RT 1975-07-315
Második leckéd előtt gondold végig, hogy az eddigiekben a tanulás és a gyakorlás során adás közben:
Vétel közben:
Ügyelj a fentiek betartására!
Második leckédben három új betűt tanulsz meg, majd a "régieket" az újakkal együtt átismételed.
I | ||
O | ||
H |
= | IOIHH | HOIHI | HHIOH | HOHIE | IHOIH | |
OHHOI | IHOHO | HHOII | IHHIH | HOIOO | ||
OIOHH | IHHII | IOHHO | HOHOH | OHHOO | ||
HHOHI | OIHIH | IHOHH | IHIOI | IOHIO | ||
IHOII | OIHIH | HHOHI | IHIOI | HOHHO | ||
IHHOH | OHOHO | HOIII | HOHHO | OHIOI | + | |
= | SMOTE | MSTEO | THIMO | IHTMO | TMOIH | |
SMTOE | OMTES | SMEOT | IMTEO | SMTOH | ||
MHSOT | TOMSE | TOSHM | MOHIT | ITHMH | ||
ETMOS | SOTHM | HTIMO | MSOTH | MITOH | ||
THIMO | IMTOE | MIOTH | IHOTE | HMOIT | ||
SMHOT | TEISM | EOMTS | IOHTM | MOSTE | + | |
= | HOTMI | SOMHT | TOEMS | HMIOT | SETMO | |
TOMSH | TOMEI | MSOTE | SOTME | HOIMT | ||
THOMI | TIMOE | EOTMS | OHTMI | ESMET | ||
HITOM | TIEMO | METEO | OTMSH | OTMIE | ||
TOHOM | TEOMH | IEMTO | TIOMH | OHITM | ||
SETIH | IETOM | METIO | OIHTM | MHSIT | + | |
3.
RT 1975-08-369
Harmadik leckénkkel elérkeztél az első kombinált, vagy vegyes betűkhöz. Ezeknek hangképeiben ugyanis a rövid és a hosszú jelek már együtt szerepelnek, s így a betűk ritmusa "izgalmasabb" már az előzőeknél. Ezért kezdésként ismételj egy kicsit. Lapozz vissza első leckédhez és olvasd el még egyszer a morzekódok időarányairól szóló részt!
Az újabb lecke előtt csinálj egy "mini tesztet". Válaszolj magadnak az alábbi kérdésekre:
Igen, a nem válasz a helyes, mert ekkor adtál helyesen csak csuklóból, és ekkor vettél szintén helyesen, mert csak a betűk hangképeire, az egészre figyeltél.
Harmadik leckédben ismét három új betűt tanulsz meg, majd a gyakorlatokban a régieket és az újakat vegyesen átismételed.
A | ||
U | ||
V |
= | AAAAA | AUUUA | AUAUU | AUUAU | AUVVV | |
AUVVU | AVAUV | VAVUV | AVAUA | AUVVU | ||
AUVVA | AUAVA | VUVAV | VUAVA | VUVAA | ||
UVAVV | AUAUU | AVUVA | AUAAV | UVAVV | ||
VVUUV | AUVAV | VUUVA | UVAUU | VUVAU | ||
UAUAU | VAVUA | AVUVA | AVUVV | AAUUV | + | |
= | AOSUV | VMSHE | TUVIH | HIUOT | EVSOU | |
VUTAO | VMAOS | VOMAV | SVTUA | AOHVU | ||
UTVAO | AMUVA | VUAOE | ETUAV | SVAUS | ||
SUVOA | AOSTV | EUVOS | SAUVO | TUAOO | ||
OVTVU | VUATS | SVTEU | VOSOU | AVSEV | ||
VOSUA | AVUSE | AVSOV | VUAEV | VTEOV | + | |
= | IVOTU | UVAST | AUSHE | MOHMU | OSTMV | |
VOUTS | VEHST | TOHEV | SOMUA | VESTI | ||
TEVME | MEVEU | EIEMV | SEMVE | HEIMU | ||
SSUIT | TOMAU | SOMUT | MISEU | USMTU | ||
SITEV | EMITU | AITTA | AUMIS | UMSOT | ||
MTSUE | MITAV | UMSOH | AHOSV | SIMOU | + | |
4.
RT 1975-09-421
Negyedik leckéd három új betűjével elérkeztél a betű-tanulás félidejéhez. Egy kicsit tréfásan most már elmondhatod azt, hogy félig tudsz "írni és olvasni", de számolni azt még sajnos nem. Nem baj, a számjegyeket is "előveszed" majd a teljes ABC ismerete után!
Mostani új betűid a múlt havinak mondhatni tükörképei, ezért eleinte könnyen össze lehet téveszteni őket. Kezdésként tehát ismételd át még egyszer a harmadik lecke gyakorlatait.
Vételkor most is ügyelj arra, hogy csak a teljes betű elhangzása után írjad le azt, sőt igyekezz azon lenni, hogy egy-két betű "késéssel" kövesse írásod az adást. Ha ezt megszokod, akkor később majd a nagyobb sebességek vétele könnyebben fog menni.
Adáskor ügyelj a pont-vonás arány betartására, így a vegyes hangképű betűk nem fognak majd "megbicsaklani".
Negyedik leckéd első gyakorlata ismét csak az új, míg a második és harmadik gyakorlata az eddig tanult összes betűket tartalmazza.
N | ||
D | ||
B |
= | NDBDN | NBBND | DBNND | BNDDB | NDBND | |
DBNND | BNDBD | BDNDN | BNDBN | NDBNN | ||
DBNND | BDNBD | NDBDD | DNBNB | BDNNB | ||
NBDBD | DNBDN | BDNDN | NBDBN | DBNBN | ||
NBDDB | DBNND | BNDND | NDBBD | DBNBD | ||
BDDNN | DBBNN | DBNBN | BNDNN | NNBBN | + | |
= | MBIST | EHDBS | SNIEM | DNBIT | EHDBS | |
ETIMB | NMBIB | SNDBE | DTEHB | BNDHE | ||
NABSU | SNDMV | VNDBA | DBAVM | VNAHS | ||
DBTIE | DBTND | VTSNA | SBVNA | SBNAH | ||
ANABS | DNABD | DIUBE | AVSBE | DIVND | ||
DBANV | DBSIA | SBDUE | DTBMA | NDBMA | + | |
= | NUBNS | TUADV | BDINA | VUDDT | AOMBD | |
HTINA | CUDTN | EBNTA | UDVSE | NIBHU | ||
NUBIT | DISEV | MADOB | IEVSB | SEVUD | ||
IUDUT | BUHON | DINOV | SIEDB | HITNA | ||
SOVIB | NUTDO | ATHON | DOBNA | TUDOV | ||
DNIBV | UDATH | UBINS | EVDUT | ANBED | + | |
5.
RT 1975-10-477
Ötödik leckéd kezdd egy dolgozattal, pontosabban "zárthelyi adással". Készíts magnetofon-felvételt adásodról s azt visszahallgatva elemezd az észlelt hibákat.
Kritikusan figyelj az adás ritmusára, az egyes szócsoportok közötti szünetek hosszára. A ritmustalanul, rosszul adott betűket külön is gyakorold, a javulásról pedig ismételt felvételekkel győződj meg. A visszahallgatás közben arra is figyelj, hogy adásod kezdeti sebességét végig tartottad-e?
A tanulás folyamán ha erre nem ügyelsz eléggé, adásod esetleg "hullámzóvá" válhat a lassabban illetve gyorsabban adott szövegrészek miatt. Ez pedig helytelen.
Ötödik leckédben most négy új betűt fogsz megtanulni, majd a gyakorlatokban a "régieket" az újakkal együtt átismételed.
W | ||
J | ||
G | ||
Z |
= | WJJWJ | JWJJW | JWJWJ | WAJWJ | JAWJW | |
AWJWJ | JAJWJ | WJWJA | JWAJW | JJWWJ | ||
JWWJW | JAJWJ | JWAJJ | AAJWA | WAWAJ | ||
JWJJJ | AWJAA | JJAWJ | JWJAJ | WJWAJ | ||
JAJAW | WJAWJ | JAWAW | WJJWA | WJAWJ | ||
AJJWJ | AJWAW | WWJAW | WAJWW | WJWWJ | + | |
= | GZZGZ | ZGZZG | GGZGZ | ZGGZG | GGZZG | |
ZZZGZ | GNGZZ | ZGZZG | ZZGZZ | ZGZGZ | ||
NGZZG | NGZNG | ZGGZG | ZGZGZ | GGZZG | ||
GZGZZ | GNZZG | GZNGG | GZGNN | GZZZG | ||
ZGGGZ | GZZGZ | GGZZG | ZZGZN | ZGNZN | ||
GZNZG | NZGZN | GZNGG | GZZGZ | GZZGZ | + | |
= | BDJIN | BDHSJ | AEIWV | AHEJW | INDWJ | |
ADMUW | AHNJO | EHJNI | ABIWO | DITSW | ||
BIJTA | BUWOS | AUDJM | IUJVH | AJHUV | ||
EJIUW | BEJAW | BHDSN | AIEVW | ANUWS | ||
JANOW | WEDAJ | JIBAW | BOJDU | ABJUD | ||
VEJJO | UMDAJ | WDNIO | JEJOM | WITAJ | + | |
= | NVJDU | WUAJS | DNEIJ | HOJBA | SIWBE | |
DIGZU | DNAJE | DZWAJ | SMVUH | HOZBU | ||
OJSNA | DHSUZ | GMJDE | SZGIH | AZDJM | ||
ANWBV | VZHAW | JIZGH | VJNOM | SGUAO | ||
OJNSA | DHSUZ | GDMJE | SZGSH | AZJDE | ||
EWNBV | VHZAW | IJZGH | NJVWG | SOBID | + | |
6.
RT 1975-11-528
Hatodik leckéddel elérkeztél az első három nem annyira "szabályos építkezésű" vegyes betűhöz. Ezeknek ( és a majd következőkben tanulandóknak ) a hangképeiben ugyanis a rövid és a hosszú jelek az eddigiekhez képest "váratlanabbul" következnek egymás után. ( Gondolj csak az A, U, V, vagy a W, J és az N, G betűk "nyugodt" ritmusára. )
Talán az előzőekkel magyarázható az, hogy a mostani leckédben és a következőkben sorra kerülő betűk egy kicsit nehezebben tanulhatók meg, mint az eddigiek. Ha tehát adáskor vagy akár vételkor eleinte nehezebben "jönnének az ujjadra", akkor ne csüggedj, ne kedvetlenedj el. Lehetetlen nincs - csak kevés szorgalom, gyakorolj most többet, az eredmény nem maradhat el!
Hatodik leckéd első gyakorlata ismét csak az új, míg a második és a harmadik gyakorlata az eddig tanult összes betűt tartalmazza.
C | ||
Q | ||
Y |
= | CQCYQ | CYCQC | CCCQQ | QQCCY | YYYYY | |
QQYYY | CYQCY | CYCQC | YCQCY | YCQQC | ||
CYQCY | YCQCQ | YCCYQ | YCQCY | QQCYQ | ||
YCQCY | YCCQC | YCQCY | YCQQC | YCQCQ | ||
CYQCY | YCCYQ | YCQYQ | YCQCC | YCQCY | ||
YYCQC | QCQCY | YQCYQ | YCCQC | YCQCY | + | |
= | YVQOY | YUVQI | VNQIY | YONYN | QOYUY | |
YVACQ | YVICD | DYCQO | YBQDA | AEYOQ | ||
CICYB | BNWIA | AJYNS | SHJQY | AJCNY | ||
YOAHS | SJCWY | JYCQE | ENWYB | CBQIY | ||
YMSJA | AJQET | YBHAJ | AIJMQ | YJCDQ | ||
SAQCA | AMYCQ | MIYHA | AHJCM | YHMAQ | + | |
= | UGZYG | YCQZA | AGYZQ | OGYZE | YWAJQ | |
QUYMB | BJYND | DWUAD | DUQJY | YNAGQ | ||
BYYZQ | QUADN | YOVCW | QCAGY | YAOQU | ||
ZYBQM | JQUYW | NYJQO | UYBWN | QNYUC | ||
YUQUO | JDSWE | QMAJY | CJWQN | AYHQG | ||
AIGEQ | ZAQIY | YIAUQ | QZYAQ | SUQIA | + | |
7.
RT 1975-12-572
Hetedik leckédben újabb három, kicsit "nehezebb" betűt veszel. A megtanulásukhoz, mint már említettem, most is több gyakorlásra lesz szükséged.
A gyakorlatok előtt azonban ismételj egy keveset. Röviden összefoglalom azokat a fontosabb dolgokat, amelyekre célszerű ügyelned a tanulás, a gyakorlás közben.
Adásnál:
Vételnél:
A helyes adás-vétel szabályait az első leckénkben találhatod meg.
Hetedik leckéd első gyakorlata az új, második és harmadik gyakorlata pedig az eddig tanult összes betűt tartalmazza.
R | ||
F | ||
L |
= | RFLFL | FLRLF | FFLRL | RRRLF | RLRRL | |
FLRLL | FLLFR | RLRLF | FLLRF | LFLFR | ||
FRLFR | RRLRL | FLRRL | LFLLR | RLFLF | ||
FLFFL | RLRFL | RLRLF | LRLRL | FRLFR | ||
RRLFL | FLLRL | FLRLF | FLRLF | RLFLL | + | |
= | LAIYO | CUETD | DRYLF | DLEIF | FTRUA | |
DRYLA | SLCRA | YJCLB | MOLDR | SIYLF | ||
FEOLB | WERRY | YRSGA | DEJRE | EOWLE | ||
ROVNR | FLYIY | CTWOA | SLNRB | COYLO | ||
LERMA | MERIL | RILOS | DERLA | FERJY | ||
WERRQ | OLERV | MFOER | MORRO | ERTHF | + | |
= | AFLOR | RIVAL | OFLER | RIVAM | GABRO | |
GLREN | AMSLM | RNDLS | FUREM | LAFUS | ||
ETREL | LAWID | IWREF | LOWER | MAJOR | ||
BAVIR | REFOD | NOREL | WFARD | ATWFS | ||
CDYFA | FRZYZ | SLCOF | EWOGL | OEFIC | ||
LRDOS | IANMB | BJBDL | FLYIM | RDLOM | + | |
8.
RT 1976-01-021
Nyolcadik leckéd három új betűjével elérkeztél a betűtanulás végéhez. Az utolsó erőpróba - szinte már mondani sem kell - ismét kicsit "nehezebb" lesz a korábbiaknál. Leckéd után viszont most már fokozatosan emelheted majd az adás és a vétel tempóját.
Az emelések előtt azonban mindig kritikusan győződj meg teljesítőképességedről. Vételed és adásod akkor elfogadható, ha az elkövetett hibák száma egy 150 betűs "táviratban" kb. 3 % körül mozog és természetesen adás-vétel munkádat a már többször megbeszélt szabályok jellemzik ( egyenletes ritmus, nyugodt, olvasható írás... ).
Nyolcadik leckéd első gyakorlata az új betűket, további három gyakorlata az összes betűt tartalmazza.
P | ||
K | ||
X |
= | PKXPK | KXXPX | PKXPK | XPKXP | XPKXX | |
XKXPK | XKPXK | XXPKP | KPPXK | XPKXP | ||
PXPKP | XKPXX | PKXXX | XPXPK | PXKXP | ||
XXKXX | XPKXP | XPKPP | PKPXX | XXPKK | ||
PXXXP | XXKPX | PKXPX | XKPKK | KKXPK | ||
XPKXP | XPXKX | XPKKK | XKKPX | XKPXK | + | |
= | ZPRKX | TARKU | FOQUE | KUPRY | ABDIA | |
BABCK | BYEPK | JOXIM | CIGRA | SERDK | ||
QQTUK | PERKO | ZYPRK | JAKES | WISKR | ||
RAMPH | GINPO | PRAKK | QATKU | PAROK | ||
YZPOR | JAKES | CERCI | BIETR | FUFTA | ||
PARXE | LIGNE | VASIE | HUTER | MARES | + | |
= | DIMOB | GENZE | JEWAH | SIJUB | DINOJ | |
MAJDI | BITWA | ENTIM | SOBUD | DEVIH | ||
ATENS | UVDIH | AMEND | BUAMD | ANNOD | ||
UDAVO | MEDEM | OBADE | VUDAH | AMDOT | ||
NOGAW | HOTIV | ADJAV | BODIM | JENTS | ||
AJWID | DUWAJ | BAMBO | UMGIS | TIHAN | + | |
= | DUBOS | MITEN | AWBIT | IDJAM | JONID | |
BUJIS | HAWEJ | EJHUM | BOZDA | ZENGE | ||
HIDEG | TOMBJ | WINDO | DEWAJ | GITAN | ||
MABUJ | OSTEW | JAIOG | DAGUZ | ZIGAN | ||
JEZOG | GEHAZ | HUZAW | SIGZE | WEZUG | ||
GEWZU | DEZGW | ZGJWU | EJZWJ | EQCID | + | |
9.
RT 1976-02-073
Nyolcadik leckéddel, mint ott mondottam befejezted a betűtanulást. Eddig azonban nem említettem, tehát most szólok arról, hogy te, a nemzetközileg használt 26 betűs angol ABC-t tanultad meg.
Sok országban a hazai morzeforgalomban használnak még további sajátos - a nemzeti nyelvben élő - betűket is. Gondolj például a német ä-ra, ch-ra vagy a lengyel Ł, Ž, Ź, stb. betűkre. Egy különös, teljesen "egyéni világot" alkot az orosz és a görög morze-ABC is.
Nézd meg, hogy a magyar nyelv ( ábécé ) sajátosságai miként jelentkeznek a morzézésben. A kétjegyű mássalhangzókkal ( cs, gy, ly, ... ) nincs különösebb probléma, azokat betűnkénti adással képezd ( c + s = cs ). Az ékezetes betűk megkülönböztetésére külön morze-megfelelők alakultak ki. Ezek a következők:
Á | ||
É | ||
Ö | ||
Ü |
A rövid és a hosszú magánhangzókat ( pl.: o, ó ) pedig külön nem jelölöd. ( Megjegyzem, hogy a hazai forgalomban az ékezetes betűket viszonylag ritkán használom - hosszúak, lassítják a tempót - s helyettük inkább a "megfelelő" ékezet nélküli betűket adom á -> a, é -> e, ö -> o, ü -> u; A KPM amatőrvizsgákon sem követelmény az ékezetes betűk ismerete. )
Kilencedik leckédben öt számjegyet fogsz megtanulni. Vigyázz arra, hogy az egyes számjegyeken belül is egyenletes maradjon az adásod sebessége, mert a számjegyek viszonylag hosszúak és ha nem ügyelsz akkor az adássebességed egy számjegyen belül is változhat. Ez pedig ( valaki más által ) hallgatva igen feltűnő, csúnya hangzást eredményez.
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 |
= | 11111 | 12121 | 12212 | 12332 | 12233 | |
32223 | 33233 | 23444 | 44444 | 43432 | ||
34321 | 12345 | 54544 | 45555 | 54343 | ||
34332 | 23212 | 12234 | 34234 | 43445 | ||
54245 | 45323 | 34545 | 55434 | 43234 | ||
43123 | 12325 | 53134 | 41323 | 33445 | + | |
= | 15431 | 31254 | 43345 | 51234 | 42154 | |
11223 | 31234 | 43345 | 54544 | 43342 | ||
35145 | 51145 | 43345 | 14545 | 55123 | ||
15314 | 44513 | 31545 | 15234 | 31545 | ||
12234 | 41545 | 51334 | 43554 | 41254 | ||
14223 | 31452 | 31523 | 41543 | 31233 | + | |
10.
RT 1976-03-109
Tizedik leckéd előtt beszélek egy keveset a számtáviratok helyes adás-vételéről. Azt már tudod és érzed, hogy a számjegyek hangképei általában hosszabbak a betűkénél. Ezzel magyarázható, hogy a betűkkel ellentétben a számtáviratok vétele könnyebben megy, mint az adása ( főleg nagyobb sebességeknél ).
Vételkor elég gyakori hiba az, hogy a teljes hangkép elhangzása előtt már leírod számjegyet, persze hibásan. Az adásnál a legtöbb problémát az egyenletes ritmus tartása okozza. Ügyelj az előzőekre s ne feledd, hogy a hibák a "leghatásosabban" a több gyakorlással szüntethetők meg.
Tizedik leckédben a még "hiányzó" számjegyeket vesszük. Megjegyzem, hogy a 0 adása elfogadottan történhet egy hosszú jellel ( T ) is. Természetesen ehhez egy táviraton belül végig tartanod kell magadat: nem adhatsz egyszer öt, másszor egy "hosszút" a zérus helyett.
Leckéd végén ismétlő gyakorlatokat adok mind a tíz számjegyre.
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
0 |
= | 55555 | 56656 | 56575 | 66767 | 77656 | |
67676 | 67778 | 87888 | 87677 | 76788 | ||
78889 | 89989 | 89889 | 89990 | 90090 | ||
90989 | 09890 | 87776 | 66778 | 98887 | ||
67878 | 87889 | 87889 | 89900 | 00989 | ||
09889 | 09877 | 77876 | 76676 | 67778 | + | |
= | 87787 | 87767 | 76767 | 78890 | 08767 | |
87676 | 09098 | 87877 | 76765 | 66565 | ||
56767 | 76879 | 87979 | 98087 | 77878 | ||
87687 | 09090 | 08978 | 86778 | 78860 | ||
09898 | 87678 | 76556 | 65567 | 78980 | ||
06679 | 96787 | 70807 | 90807 | 70667 | + | |
= | 13847 | 38582 | 31405 | 60934 | 50787 | |
81069 | 70415 | 60817 | 21314 | 50845 | ||
01938 | 48593 | 45674 | 31403 | 48244 | ||
51986 | 60924 | 38829 | 38475 | 32103 | ||
10384 | 48524 | 34386 | 69845 | 61039 | ||
30123 | 33150 | 40651 | 61485 | 47752 | + | |
= | 10493 | 35067 | 51306 | 79034 | 40039 | |
53120 | 39502 | 44150 | 34865 | 51403 | ||
15545 | 58289 | 39383 | 48376 | 61304 | ||
58306 | 66987 | 48834 | 51403 | 33056 | ||
11938 | 49305 | 51039 | 40563 | 41067 | ||
70978 | 81064 | 48213 | 43013 | 50334 | + | |
= | 10939 | 40315 | 57384 | 53943 | 33956 | |
38210 | 34150 | 33045 | 31041 | 31227 | ||
13928 | 38378 | 56234 | 44345 | 38295 | ||
31034 | 87104 | 38204 | 41322 | 27839 | ||
15038 | 59035 | 58397 | 61043 | 59049 | ||
51029 | 39104 | 40910 | 10149 | 94789 | + | |
11.
RT 1976-04-187
A betűk és a számjegyek ismerete után a tizenegyedik leckéd anyagaként az írásjelek következnek.
A morzeábécében a zárójeltől a pontig, a kettősponttól a hiányjelig minden írásjelnek van megfelelője. Te itt most ötöt tanulsz meg, mivelhogy az amatőr forgalomban szinte kizárólag csak ennyi használatos. ( Az öt közül három valóban új, hiszen az egyenlőségjel és a kereszt már ismerős számodra. )
Az írásjelek adásakor ügyelj arra, hogy azokat mindig egy jelnek add. Véletlenül se bontsd őket valamely ismert betűk "összegére".
A gyakorlatokban az írásjeleket számjegyekkel kombináltam, hogy a munka változatosabb legyen.
= | ||
? | ||
/ | ||
, | ||
+ |
= | ?/?,/ | 1?,9/ | /6??5 | ,/,1? | ?/?,3 | |
2/7,9 | ,/,51 | ?6//, | ??1?/ | 2,4,/ | ||
53?/? | //?,/ | 176?/ | ,?/0, | //?6, | ||
1,/,1 | 87??/ | ,3?,, | ??4?? | ,163/ | ||
/?/?/ | ,69?0 | /91,? | 634?5 | 9?/8, | ||
,/31, | ??/1/ | 23?46 | /?18/ | ,?/,/ | + | |
= | 50/8/ | 88??6 | /,1,7 | ,,?20 | ?,/?, | |
163?7 | /,11? | ,0??, | 545?? | //,,/ | ||
?,664 | 321?3 | 3,/44 | 6/7/2 | ,?,?, | ||
,/18? | //34? | ,/674 | ?/?/? | 109,/ | ||
28,/7 | 0?15? | ?6,/? | 319,9 | ?43/? | ||
?/110 | 97?,, | /,?/, | 8,7?, | //44? | + | |
= | +?+?/ | =/?,+ | 21+43 | =/=?= | ,95=6 | |
=+/?, | +6+75 | /+=/? | ,?//+ | 19?+5 | ||
+=+,+ | ,?19/ | =,=26 | ?/1,? | =,+52 | ||
89+/? | ,72?0 | +,+,8 | =/=,? | 283,/ | ||
=57=+ | +=,?/ | =1?89 | ?,/,+ | =20=+ | ||
?,//+ | 77?6, | /=/11 | +?+=, | ?/,,= | + | |
Morzetanfolyamom ezzel a leckével véget is ért. Remélem, hogy a kezdettől fogva lelkiismeretesen velünk haladó amatőröknek sikerült egy alapfokú morzetudást, szintet elérniük. Itt a célban gratulálok a tanulásban jó eredményt elért Olvasóinknak. Utolsó tanácsként, útravalónak azt javaslom, hogy időnként üss fel újra egy-egy leckét s gyakorolj egy keveset - adást, vételt egyaránt.
Experiment is the sole judge of scientific “truth”.
A (természet)tudományos igazság kizárólagos kritériuma a kísérlet.
Feynman Richard