Távíró tanulás - Tanuljunk morzét - 1959.

MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG

RÁDIÓAMATŐR FÜZETEI 3.
STEFANIK PÁL
Tanuljunk morzét


STEFANIK PÁL
HA 5 BT

TANULJUNK MORZÉT

MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG
1959

MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG
RÁDIÓAMATŐR FÜZETEI
3. SZÁM
Szerkeszti:
KUN JÓZSEF
A szöveget ellenőrizte:
VIRÁNYI MIKLÓS
HA 5 BD
KIADJA: M.H.S. RÁKÓCZI LAPKIADÓ
Felelős: Simon Zoltán

BEVEZETÉS

A morze jelek ritmikus pattogása a rádióban a laikus szemében titokzatos világnak tűnik. Rövidebb és hosszabb füttyök össze visszasága a hozzá nem értő számára - és ki hinné, hogy ezek a jelek éppen valami világeseményről számolnak be, hogy valamelyik hajó éppen segítséget kér a messzi tengeren, hogy az űrrakéta rádiója számunkra még ismeretlen magasságok hőmérsékletét, nedvességtartalmát, a Nap sugárzását, vagy a világűr első élő utasainak, a kísérleti kutyák szívdobbanásának számát, pulzusuk ütemét, egészségi állapotukat morzejelekkel közvetítik.

A betűknek és számoknak furcsa világa ez, mely csak először hat idegenül, de egy kis szorgalommal és tanulással elsajátítható.

E kis könyvecske segítséget akar nyújtani azok számára, akik akár egyedül, akár csoportosan akarják megtanulni a morze ábécét.

A morze ábécé a múlt század végén született és egyidősnek mondható a { 19. } századvégi nagy elektrotechnikai találmányokkal. A hírközlés korabeli lassúsága késztette az embert új módszerek kidolgozására. Ebben az időben már számos területen folyt a kísérlet az elektromosság alkalmazását illetően. A hírközlés modernizálása, gyorsabbá tétele azután ezen az úton is valósult meg. Először vezeték útján, majd később a rádió feltalálása után vezeték nélkül.

A morze ábécé feltalálása Morse Sámuel nevéhez fűződik. Morse pontok és vonások különböző összetételéből szerkesztette meg a hírközlés ina is használatos ábécéjét. Sőt, amint látni fogjuk, nemcsak a betűknek, hanem az írásjeleknek és a számoknak is megfelelő jeleket állított össze.

A hírközlésnek ez az új módja igen gyorsan elterjedt az egész világon és nemzetközivé lett. És ugyancsak kiállotta az idő próbáját is, mert közel száz év múltán sem lett elavult. Morze jelek segítségével hallatlan gyorsasággal - percenként 4-500 betű - lehet híranyagot továbbítani a Föld egyik pontjáról a másikra. Igen elmés és modern gépek egész sora született meg, melyek az öreg ábécé betűit fiatalos gyorsasággal repítik világgá.

A hírközlés mai hálózata ma már nemcsak egyes országokat, hanem a legtávolabbi földrészeket is összeköti.

Életünket modern hírközlés nélkül ma már el sem tudjuk képzelni.

A MORZE RENDSZER FELÉPÍTÉSE

Mint már a bevezetőben is megemlítettük, a morze ábécé pontok és vonások összetételéből áll. Egy-egy pontot-vonást jelelemnek nevezünk. Egy betű vagy szám azonos vagy különböző jelelemek összetételéből állítható elő.

A morze jelek vétele általában és túlnyomórészt hallás útján történik. A készülék, amellyel a vétel történik, valamilyen búgó-fütyülő hangot ad a betűknek megfelelően. Ez azt jelenti, hogy az adó oldalon olyan készüléket kell szerkeszteni, mely egyrészt előállítja a búgó-fütyülő hangot, másrészt valamilyen módon a betűk jelelemeinek megfelelően megtudjuk szakítani ezt a fütyülő hangot.

A morze jelek vételének egy másik módja, melyet például a vasutaknál alkalmaznak: Az adó oldalán egy vezetékpárba áramot bocsátanak, ezt vezetékben továbbítják, mely a vevő oldalon egy színes írószerkezettel egybeépített relét működtet. A relé egy vékony papírszalagra rögzíti, leírja a leadott szöveget.

Lehetséges még fény segítségével is morze jeleket továbbítani. Például tengeren egymástól kis távolságra levő hajókon. Ez a módszer persze szárazföldön is alkalmazható.

A morze jelek időtartama

A morze jelek, mint már mondottuk, pontokból és vonásokból tevődnek össze és mindegyiknek meghatározott időtartama van. Ezt az időtartamot a betűt alkotó jelelemek száma határozza meg. A kiindulási alapot a rövid jelelem: a pont időtartama adja.

A hosszú jelelem, vagyis a vonás időtartama három pont időtartamával egyenlő.

Az egyes betűkön belül, a jelelemek, pontok és vonások között is van szünet. Például a B betűnél három ilyen időszünet van. A jelelemek közötti szünet időtartama egyenlő egy pont időtartamával.

Adás közben az egyes betűk között is jól érzékelhető időszünetet kell tartani, hogy a szöveg egyértelmű legyen és az összefolyó adás nehogy félreértésre adhasson okot. Két betű között egy vonás időtartamával egyenlő időszünetet kell tartani.

Ugyancsak el kell választani a szavakat is egymástól. Ebben az esetben öt { 7 } pontnak megfelelő szünetet kell tartani.

A morze ábécé

A
Á
B
C
D
E
É
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
Ö
P
Q
R
S
T
U
Ü
V
W
X
Y
Z
Ä
CH

Számok

1
2
3
4
5
6
7
8
9

Üzemi jelek

hangolási jel: (V)
megszakító jel: (BK)
távirat vége: (SK)
várni jel: (AS)
végzési jel: (+)

Amint látjuk, a betűkön és a számokon kívül írásjelek és különböző üzemi jelek is használatosak. Az írásjelekkel egy-egy mondat értelmét határozhatjuk meg attól függően, hogy melyik írásjelet tesszük a mondat végére.

Az üzemi jelek az adás-vétel, úgy mondhatjuk mechanizmusát segítik elő. Például a hangolási jel száz számra hallható a különböző hullámhosszakon. Mielőtt az egyes adók a rendes forgalmazást megkezdenék, hangolási jelet adnak, hogy az ellenállomás be tudja állítani vevőit pontosan az adó hullámhosszára.

A második a megszakító jel. Amatőrviszonylatban úgy is hívják, hogy BK-üzem, vagy közbelépéses üzem. Lényege a következő: A és B állomások egyaránt fel vannak szerelve adóval-vevővel. A táviratot ad B-nek, melyet az vesz. A még csak, mondjuk táviratának felét adta le, amikor B adójával a BK üzemjelet ( ) leadja, melyet A adásszüneteiben (betűk, szócsoportok közötti) meghall és abbahagyja adását és a B állomás vételére kapcsol, mert tudja, hogy az vagy valamit nem értett meg eddigi adásából, vagy időközben valami fontos híranyagot kapott, amelyet A-nak gyorsan le kell adnia. A BK-üzem főleg műszaki, technikai kérdés és magasabb műszaki felkészültséget kíván. Adóamatőreinknek arra kell törekedniük, hogy készülékeik alkalmasak legyenek BK-üzemre. Ennek előnyei különösen nagy nemzetközi versenyeken mutatkoznak meg, amikor is egy-egy összeköttetést szinte másodpercek alatt lehet lebonyolítani.

A végzési jelet és a távirat vége jelet egyszerre szoktuk alkalmazni, akkor, amikor a távirat végére érünk. Így: (+ SK). Ezzel adjuk tudtára az ellenállomásnak, hogy végeztünk és ennek a táviratnak vége van és vagy egy újabb következik, vagy végleg befejeztük a munkát az ellenállomással.

A várni jelet (AS) adás közben szokták alkalmazni. A távírász dolgozik és adás közben valami okból kifolyólag kénytelen megszakítani munkáját, de még nem adta le végig táviratát. Ekkor adja le háromszor-négyszer egymásután az AS-t, amiből az ellenállomás tudja, hogy most várnia kell, mert a távirat még folytatódni fog. Sokszor az AS után még a percet is leadják, hogy az ellenállomásnak kb. mennyi időt kell várnia. Például: AS 2 AS 2, tehát két percet kell várni.

A morze jelek adásának-vételének módszere

A morze adás-vétel elsajátítását nagymértékben megkönnyíthetjük és meggyorsítjuk, ha betartjuk az alábbi néhány szabályt.

Az első ilyen szabály talán furcsán hangzik, de a testtartásra vonatkozik. Adás közben a lehető legkényelmesebben üljünk, bal karunkkal az asztalra támaszkodva, törzsünk kb. 20-30 cm-re -legyen az asztaltól. Jobb karunkat a törzsünktől kissé eltartjuk és úgy fogjuk a billentyű gombját, hogy alkarunkat nem támasztjuk az asztalra. Billentyűzésnél nem szabad az egész kart mozgatni. Csak a csuklónk mozogjon.

Külön kell szólni magáról a billentyűzésről.

Helytelen az, ha úgy billentyűzünk, hogy egy vagy két ujjunk hegyét tesszük a billentyű gombjára és úgy nyomkodjuk azt.

A helyes billentyűzési módszer a következő: jobbkezünk hüvelyk-és középső ujjával a billentyű gombjának oldalát fogjuk, míg mutató-ujjunkat a gomb tetejére helyezzük. A mutatóujjunkkal végezzük a billentyű nyomását, a hüvelyk- és középső ujjunkkal pedig „visszahúzzuk” a gombot. Nem szabad a billentyűt nagy erővel szorítani és nyomni, mert az nagyon fárasztó. Általában a könnyed csuklómozgás és billentyűnyomás a helyes adás jellemzője.

A helyes adási módszer elsajátítására rögtön a tanulás kezdetén ügyeljünk, mert az adáshibák idő elteltével nemhogy megszűnnének, hanem csak szaporodnak. Vételnél éppen fordított a helyzet, mert gyakorlás folyamán a hibák egyre csökkennek.

Az adás üteme kezdetben legyen lassú, de hibátlan. Ne igyekezzünk kezdeti időben felgyorsítani az ütemet, mert abból csak káros kapkodás születik és a helytelen adási módszert már nagyon nehéz levetkőzni. A lassú adás viszont nem jelenti azt, hogy magukat a betűket, jeleket húzzuk szét. A lassú adás alatt a betűk között levő időszünet nagyobb, de magának a betű leadásának időtartama viszonylag rövid. Egy öt betűből álló szót p1. le lehet adni 3 másodperc alatt, de le lehet adni 5-6 másodperc alatt is. A betűk lejátszásának ideje mindkét esetben azonos, de a köztük levő időszünet az utóbbi esetben hosszabb. Vétel közben:

Jól jegyezzük meg: nem arra kell figyelnünk vétel közben, hogy az illető betű vagy szám hány pontból és hány vonásból áll, hanem az egész jel teljes hangképét jegyezze meg fülünk. Van egy-két betű, melynek megtanulása nehezebben megy. Ezeket csak úgy tudjuk elsajátítani, ha tízszer, hússzor lejátszuk és állandóan ismételjük, hogy szinte „beleragad” a fülünkbe. Ha valahol, itt csakugyan érvényes az a közmondás, hogy gyakorlat teszi a mestert. A morze jelek jó elsajátítása csak szüntelen gyakorlással lehetséges.

A morze ábécét nem a hétköznapi értelembe vett betűsorrendben fogjuk megtanulni. Először megismerkedünk a legegyszerűbb morze betűkkel, melyek csak egy-két jelelemet tartalmaznak, majd óráról órára sorra vesszük a nehezebb, a több elemből álló betűket. Az órák elején kezdetben olyan tanácsokat adunk, melyeket a jó ritmusos adás és a jó vétel elsajátítása érdekében célszerű betartani.

ELSŐ ÓRA

T
E
S
U

Vételnél: olvashatóan és folyamatosan írjunk, az ötös betűcsoportokat írjuk egybe és közöttük jól észrevehető közt hagyjunk, a betűket nem szabad egymásra írni, radírozni.

Adásnál: ügyeljünk a helyes testtartásra, ne szorongassuk a billentyűt, hanem fogjuk könnyedén.

Úgy adásnál, mint vételnél a betűk teljes hangképét jegyezzük meg.

Tilos: a pontokat és vonásokat számolni.

Betűgyakorlat:

TTTTTEEEEETTTTTEEEEESSSSSEEEEE
TTTTTUUUUUSSSSSUSUSUEUEUESTSTS
SSUUSESSESESTESSUTUSUTUTSUTUTE
SSUSUESUEUUSETUSESSETUTUESETSE

Alapgyakorlat:

TUSTUETSETUTSTUSTESETUTSUEESES
TUTESEETSESUTUTSUUTUTSETUSETUT
EUSUSUTTUTEUUSUTSESETSSEEUTSST
TUSETEUSTESUSTESUSUSUUSEUESTEE
SESUTTTSUEESETTSESETSEUETSUTES
SETUSUTTSETESSUSETSUTETTETETES
ETSTEUTSUUETUEEESTUSSTEUTETETS
UTETTTUSTETUETSUTESTUTTUSSEUET
UETSUSETUSSETUETTESSUSUSUSUSUS
TUSUSTESUUSEUSTTEUSSUTSSEUTETS
SETESTSUTUESTESSTUTUSETTESTUUT
TUETSETSUTUTUSUTUTSUTSEEUTEUST
STSTUSESETESESUSUTUETESEESEUUS
STUESSUTEUSEUTTSUETSSUTETETSTE
SEETSTEESTTETETTSEUSSESTUTSTEU
TUESSETTSEEUTTSETUSTUETEUSUTUE
ETUSEUEETSTUSUTTSETUETUSTSTUET
SEUUSSTSEUETTSUUSESTUSETSSUUTE
SUUTUESUTETSUETUSTEEETSEUEUTSU
STUEEUSETTTEUSSESUSTTESUTESUTE
SUTESUTESUUSETUSETUSETUSEESTUE

MÁSODIK ÓRA

F
Ü
+ (kereszt, vagy végzési jel)

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

EETSEUESUUSUSUSETSUSETSUETESUT
SETUSTEUESTESESTTESETTSUETTEES
SETETETTETUSTESTSSETESTTUSUTES
STETETUETSSUTSEEEUTEUUSUTETSTE
TEUESSUTTUTSETUSTEUTETSUTTTETU
SUSUSUSUSUSSETTEUTESSUTESUSTEU
Betűgyakorlat:
FFFFFÜÜÜÜÜFFFFFÜÜÜÜÜFFÜÜFFÜFÜF
+++++++F++F+F+F+Ü++ÜÜ++Ü+Ü++Ü+
+F+FFFÜÜFF+F++FÜFFÜÜFÜFÜF+FF+F
++ÜÜ++Ü++Ü+ÜFF+Ü+ÜÜ+FÜFFÜ+FÜ+F
FFFÜÜ+ÜÜ++ÜFFÜFÜÜFF+F+ÜF+ÜFFÜF
Alapgyakorlat:
ETÜUSÜEÜTUÜSSETÜÜTESTÜSETUETSÜ
EFFUSTEFFUFEUSTFUETSEUTFSFUETF
E++TSU+ET+U+STT++SEUT+ETSU+UST
ET+ETUÜSETEUÜET+SFFUESÜ+TÜSTEF
SUTSESÜTSUSUTSÜSUSTS+ÜESTUETÜU
SÜTTETÜTETEÜTETÜTTETTTETÜTÜÜUU
USEFTT+FUSTEFFÜUSETFUSETUETS+E
SEFTUÜTS+ESFETUFTESU+TSEFSETUÜ
UEÜESESSUTSE+UTSETE+UTESÜUTES+
TUTUSÜTESEFESTUES+TESTÜETÜTUES
ESETTÜTSSUESÜTEUTFSFE+S+TFESTÜ
UTSUEETSSUS+ETUUEÜTSSETTUÜTUSE
ÜUSETTUSEFTUÜSETESTESTUFESUÜTT
EST+UESTÜUTEE+SU+TSESUSTEÜEESU
EUSTÜÜETTS+TSEESTEUTESTEÜTUUST
STEÜFS++TEFSTFUÜTSEESSTUÜETSTE
USTEÜTETUSÜTESUET+USSFTUESUTEU

HARMADIK ÓRA

I
A
= (választójel)

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

ETÜUSÜESETSETÜÜÜÜTESTESSÜUTÜEÜ
FTEUFSFTUESTEUFTSUEFUFFETSUFFE
TSU+USTE+TUES++TES+U+TE+UST++E
FETSÜT+ÜSEUFFS+TEÜUETESÜUFE+TE
UÜTEUTSEÜ+STSUSÜSTUSUSTÜSESTUS
UUÜÜTÜTETTTETTÜTETÜETETÜTETTÜS
E+STEUTESUFTESUÜFFETSUF+TTFESU
ÜUTESFEST+USETFUTEFSE+STÜUFTES
+SETUÜSETU+ETESTU+SETUSSESEUEU
SEUTÜTEÜTSET+SEUTSEFESETÜSUTUT
Betűgyakorlat:
IIIIIAAAAAIIIAIAAAIA=====AAIII
=AAAIII==IAA=AIAAIAI=A==AIIAAI
=AIAI==A=AIAAIIAIAIAI=I=IA=A=A
AIIAI+A+IAI+IAIAI=AI==AIA=IAIA
Alapgyakorlat:
SIUITIUSEFSIUESEIÜTUUIFESUIFES
TAESUUASUTASTUÜSETAFSEATATEASF
S=TUÜ=S=TU=TÜ=UET==FUÜ=TUE+TAS
UATSI=ETSÜASETUÜUTEFÜASFTSFÜ+=
UATSEIUÜTETUIASÜTEFUTÜFSISAFUÜ
EÜUTÜSESFI=+ÜTU=I+AEÜ+=ASSETFU
TITISETEFI+ASTEUAÜEFUSAEÜSETIU
ÜIFTU=AEÜFTUFSAETUFIETÜFAASUTE
ESITIEASAUFE=TÜFESTIFATUSSATEU
EAS=ITESU=SÜSÜTÜSATEUTASIATS=Ü
FÜASÜSEISU+FIÜSUFÜFUÜUFESFETIS
AUÜ+TUTATITÜSI+FÜAUIISFUTFAEST
IEITEASAUEETU=FETSAIFITSEIUTEA
AUSTIISATÜFUFUASATE=FETUAUTFAI

NEGYEDIK ÓRA

M
G
. (pont) {eredeti kiadás szerint}
. (pont) {ICC szerint}

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

SETIÜSEFIUUTÜIESEUISFESUITIUIS
FSAETATAESFATESÜUTSATUSAUUSEAT
SAT+EUT=ÜUF==TEU=ÜT=UT=S=ÜUT=S
=+ÜFSTFSAÜFETUÜUTESAUTES=ISTAU
ÜUFASISFÜTUFTEÜSAIUTETÜUIESTAU
UFTESEA=+IEA+I=UTÜ+=IFSESÜTUÜE
UITESÜEASUFEÜAUETSA+IFETESITIT
ETUSAAFÜTEIFUTEASFUTFÜEA=UTFIÜ
UETASSUTAFITSEFIT=EFUASAEITISE
Ü=STAISATAETASÜTÜSÜS=USETI=SAE

Betűgyakorlat:

MMMMMGGGGGMMMMMGGGGGMMMMMGGGGG
MGMGMGMGMGMMGGMGGMGMMM..MM..M.
GGMM.M.M.GGM.MG..G..M..M.GMMGM
MG..GGMGM.G..MG.GM..MGMGMGMGM.
GG.MMGG.MGG..MM.G.M.GGMM.MGMGM

Alapgyakorlat:

SUMAFMTESAMUMÜFMTMASGIUMIMMFUI
IGFSAUIGTÜGIAGSGEUFGTUGIUUIGGE
F.IUÜSF.ATF.SEÜI.U.TAS.FU.ÜI.T
SMIUTMGETIUMGSAISGUMSETÜUATSIU
TÜSÜSITESATUIÜMGIUTASUIÜGTEFGM
GFESAIMFGUETASIUÚGMIUASETIUÜMG
ISETUÜFÜUMGATÜSAMFTUMGSFETUIÜA
IUUMGGTIESMEGGEGITTAATTAMETETI
+.=I=AFIATIASFUFIGUAMIATTSÜTET
ASTFETEIUÜÜTEG.UTASMÜTESATES.I
ASFEGMATATMUTATITESATESFAFIAM.
UFUAIGU=MIIÜUFMGUITESATUFÜUTIM
ÜASGMTITUGSFGMÜGSFGIETAMIMIATS
AETÜGFITEAUITESMAGASTEFÜIGFDIU
FEASUMISITSAIGMETUÜMUGÜGISEFT.
MGIUÜGETASATSFMSFGÜIIÜUTAMAMIM

ÖTÖDIK ÓRA

N
B
, (vessző) {eredeti kiadás szerint, ICC szerint '.'}
, (vessző) {ICC szerint}

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

IUFMMIMUIGSAMTMFÜMUMASETMFAMUS
EGGIUUIGUTGFUEGSGAIGÜTGIUASFGI
T.IÜ.UF.SAT.U.IÜES.FTA.FSÜUI.F
UISTAUÜTESMUGSIASFMUITEGMTUIMS
MGFETGÜIUSATUIGMÜIUTASETISÜSÜT
GMÜUITESAUIMGÜUISATEUGFMIASEFG
AÜIUTEFSGMUTFMASÜTAGMUÜFÜUTESI
ITETEMATTAATTIGEGGEMSEITGGMUUI
TETÜSTTAIMAUGIFUFSAITAIFA+I=.+

Betűgyakorlat:

NNNNNBBBBBMMMMMBBBBBNNNBBNBNBN
NNBBNBNBNNBNBBNNNBBNBNBNBNNBNB
NBNNNBNNBBNBBNNBBNNBNNNBBNBNNB
,,,,,BN,,,NB,,,B,N,BN,N,BNB,,B
NB,N,NBN,,B,N,BNN,BBN,,BNBBNN,

Alapgyakorlat:

IABESAETUÜUIGMNBEFTUIEGNÜBABAF
MGNBITMMNBSETIUTMGBNUSIMÜASEGU
TIUASAETUITMNGBUINMÜASETIUNGMB
TISAGMUSTIISAETIMNGBNUÜUISEATU
UITSAUÜMNGMEASNUITSAAMIUNMEUIG
GUTÜMNUTUFAGSIMGETANIUTATMAMUS
IFGÜMNIATÜMUTASITATIMATATMUTAT
ISATUMUTAESATUBTIBUNMIBUMATUBU
TUNISSATEI,.,+=BGÜUIGÜBÜBFMNGÜ
FUNASTINIFTSATU.MS+,ÜGFNBNGMNI
NMGÜIGAGUNUFFAIIANUÜUNITAIBUFU
FIGUTITUNTTITIMBETEGMIUNGFIFIS
INASTFGBNIFEASMFÜGETBATUUSEAÜI
ÜTESGTUTUSFIATUBSAUIMIUBAFINIS

HATODIK ÓRA

1
5

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

FABABÜNGEIUTFEBNMGIUÜUTEASEBAI
UGESAÜMISUNBGMTUITESNNMMTIBNGM
BMGNUITESAÜMNIUBGNMTSAUITIUTAE
UTAESIÜUÜNBGNMITEASITTSUMGASIT
GIUEMNUIMAASTIUNSAEMGNMÜUASTIU
SUMAMTATUINATEGMISGAFUTUNMÜTUG
TATUMTATAMITATISATUMÜTAINMÜGFI
UBUTAMUBIMNUBITBUTASEATUMUTASI
ÜGNMFBÜBÜGIUÜBGUTAIFIETASSINUT
INMGNNBFGÜ,+SM.UTASTFINITSANUF
UFUBIATINUÜUNAIIAFFUNUGAGIÜGNM
SIFIFGNUIMGETEBMITITTNUTITUGIF

Betűgyakorlat:

111115555511111555551515151515
115515515111155515155511551115
551155555115155115115515511515
111511551115551511555111515155
155111155511115555511115555511

Alapgyakorlat:

TS5EAFGNM1S5FGBES1AEBN5GFMUST5
FGBMN5M1G5UTEASMI1515MNBGEASGF
FS1UÜGM5ASETÜU1MNBGF5U1BNTFGN1
SIESSS5IESNBF51MGSFA511ÜI15UTE
FESTIESAMGMFGIUASF5BBFGU1TIIS5
IÜETUMNFGBSAGI15UTASATU15GITTA
METUIUTGBNSAFGÜUIÜTEGFB155SEIU
Ü1FGN15GFIUTEASTIUÜFGNNMMMITEM
MIGNÜGI5FB515FÜT1EAF1ASTEGINGA
MGF51Ü5UTI15GFBTATIMÜFGET5GF51
GM5FNF5S5AUASFTBFGE5AS5FI515MB
ITTASAFAGIEBFGMAS15EFBIUIFUTIG
MUMUSSAE1FIBFISASUTIMAMIMNUT5S
5FGITSAIUTMNUT5BAS51.,15+NBM5A

HETEDIK ÓRA

Z
Q

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

5TSUMFG5NBEA1SEBGF5S1MNGFAE5ST
FGSAEGBMN5151IMSAETU5M5G1NMBGF
1NGFTNB1U5FGBNM1UÜTESA5MGÜU1SF
ETU51IÜ115AFSGM15FBNSE15SSSEIS
5SIIT1UGFBB5FSAUIGFMGMASEITSEF
ATTIG51UTASATU5I1GASBGFMNUTEÜI
UIES551BFGETÜIUÜFGASNBGTUIUTEM
FETIMMMNNGFUÜITSAETU1FG51NGF1Ü
AGNIGETSA1FEA1TÜF515BF5IGUNGIN
15FG5TEGFÜMITATBFG51ITU5Ü15FGM
BM515IF5SA5EGFBTFSUAA5S5FNF5MG

Betűgyakorlat:

ZZZZZQQQQQZZZZZQQQQQQQZZQZZQQZ
QZQZZZQQZQQZZQZQZQZQZQZQZZZZQQ
QZZZQZQQQZQQZQQZZQZZQZZQQZQQZZ
ZQQZQZZQQZQZZQZZZZZQQQQQZZQZQZ
QZQQZQQZQQQZZQZZQQZQZZQZZQQZQQ

Alapgyakorlat:

AFGÜINGMGUMFSTIUASETAFBMNÜIUAS
UITASMNFGBSETUNTITUMMUTATBUTIT
SZUTESZITAATZEIUSZZÜUZGMSTEIZA
GSIUQEQUIEQZGQBQUQIMAQFGNTQFQU
ZGMÜUZQSFGTZÜESITFGMÜFQSGZEGFB
ATSIMSUSEIAESFNMFÜIZQNFNMQTUIF
IQAZSAQTEIMBFGZBMZMZQGNMIUZQGF
GSQAZQESUFTEIÜFISQIEIZQGMSZQGF
FMNBZQÜTIASBNMGFZQÜIUTESAEMGFB
ETSFBÜGFZIGQIÜQSITSQFUZTAZSEQA
ÜFGBNMGFSIGNBMSATIÜGMGFZSUÜQIT
FUZQIGUSTIMGFIUÜSTUMMGFQUAETUI
MNGBAAZSZBGBFQMZÜQUGIUSZTFÜTSQ
FGBNMMÜTTIFÜTSAEATGBTZESZNGFQA
FMIUZFÜQEEZBNGFQETZUBETTISZAQI

NYOLCADIK ÓRA

?
AS (várni)

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

SAUIÜNMBFATESAUITSFMUGMGNÜGFas¹
ITTUBTATUMMUTITNUTESBGFMNSATIU
AZIETSMGZUÜZZSUIEZTAATIZSETUZS
UQFQTNGFQAMIQUQBQGZQEIUQEQUISG
BFGEZGSQFÜMGFTISEÜZTGFSQZUÜMGZ
FIUTQMNFNQZIÜFMNFSEAIESUSMISTA
FGQZUIMNGQZMZMBZGFBMIETAQSZAQI
FGQZSMGQZIEIQSIFÜIETFUSEQZAQSG
BFGMEASETUIÜQZFGMNBSAITÜQZBNMF
AQESZATZUFQSTISQÜIQGIZFGÜBFSTE
TIQUÜSZFGMGÜITASMBNGISFGMNBGFÜ

¹ Az üzemi jelek - noha több betűből állnak - egy betűnek számítanak s jeleit egybefüggően kell adni. A könnyebb megkülönböztetés végett két kis betűvel írtuk. A vétel írásánál az AS betűktől aláhúzással különböztetjük meg. Pl.: nasfe vagy nasfe

Betűgyakorlat:

?????asasas?????asasasasasas?????
?asasas??as?asas?asas?asas???as??
asas?as?as?as?asas???as??as???as

Alapgyakorlat:

ZAQSGFUSE?FUTasEIQSIMGQZIFQGZS
SZAQIIETQAZGFBMZNZMBIMNGQFGQZU
FIUTQMNFNQZIÜFMNFSAEIESUSMISZA
BFGEZSQGFÜMGFTISEÜZTGFSQZUÜMGZ
QUISGMIUQEBQGZQMIQUQNGFQAUQFQT
AZIETSMGZUÜZSZUBEZTASZITAETUSZ
TITUBTATUMTZTUMSETUNFGBNMATIas
GUZasAZSZBTZEZSBGTEAÜ?TasNBFUZ
QGSITEZGBNMQISENBF?ZMUZTISUZAN
MIMI?QZFNTZSUZSSZUSZFUZQ?ZSUas
BGTAETAZSIEMELISEMMIGSTUÜQZSA?
ZITÜMQSTÜFUIFGMITSUGATZUFIQZUF
asTQZAQFGNNGQFBSZET?NUTESG?as?

KILENCEDIK ÓRA

H
V

Vételnél:

Adásnál:

Ismétlés:

IÜGFAUGMGNMFSTIUASETAFBNMÜIUas
BUTITTATUNMUTITNUTESMNFGBSATIU
SZUTEATISZATZEIUSZZÜUZGMSTEIZA
UQFQTNGFQAMIQUQBIQZQMIUQEQUISG
ZGMÜUZQSFGTZÜESITFGMÜFGQSZEGFB
FIUTQMNFNQZIÜFMNFSAEISUSEATSIM
IQAZSAQTEINBFGZZNZMBQGNMIQZQGF
AQFGNNQFBGTIQÜUQÜIQGSITSQIQZUF
EEQÜFIUSZTITSUGATZUFZSEQANGFIU
UZTEQMNBGFNUTSÜNGFSIFGNBZFÜTSQ

Betűgyakorlat:

HHHHHVVVVVHHHHHVVVVVHVHVHVHVHV
HHHVVVVHVVHHHHVVVVVHHVVHHHHVVH
VHHVVVVVHHHVVVVHHVVHHVVHVVHHVV
HHHVVVVHVVHHVHHHVHVVVHVHVHVHVV

Alapgyakorlat:

IHHSHSEIHSHISIESIHSIHESHSIHSEI
ENIÜUVUTGFVSFNGÜUHVSVFMVNVUÜVU
ITESATUVBHMVBIÜEASBVIHBNMGFETU
ETUÜIUHQASQVGBNUQGHQASVBMFIUET
SQFGBÜTESQIVHASIMFGNZTIIMBFSAQ
QVETUIMASVZQGNMIFGVHUZFGMITUAQ
UTASFIUQSAUTHFMNVGEVHGMNBFAEQS
SQVBNBFGHMSQÜÜFFNBFSQFGMNUTEFS
UQBAMETIUQHVBNGMÜIGSÜSFGNITUQQ
HUASBIUZAQGIÖHMIUHFVITZUQMSAGB
MIVHGBIUSAQBVHMIUSAQMBNVHETIÜE
HEISHSEISHIESHISHSESGVFVBITUFV
VFGVMUHBGNVFSGVUSAETIBNHVASFGM
ZQFBNQASNBEFGHNZSTUINHBBVTESAQ
QTÜUISFVBNIUFGHFGHNMUTESAZEUÜV
CHMNUÜGHBVUSDFBQÜUIBFÜIUTIQSFB
HFGNVMIUFNTUIÜHQAUITUTEFMASQHV

TIZEDIK ÓRA

2
6

Ismétlés:

ISHIESHESHISHISEISIHSHIESHSHHI
UVÜUVNVMFVSVHÜUGNFSVFGTUVUÜINE
UTEFGMNBHIVBSEAÜIBVMHBVUTASETI
TEUIFNBVSAQHGQUNBVGQSAQHUIÜUTE
QASFBMIITZNGFMISAHVIQSETÜBGFQS
QAUTIMGFZUHVGFIMNGQZVSAMIUTEVQ
SQEAFBNMHGVEGVNMFHTUASQUIFSATU
SFETUMMGFQSFBNFFÜÜQSMHGFBNBVQS
QZUTINGFSÜSGIÜMBNGVHQUITEMABQU
BGASMQUZTIVFHUIMHÜIGQAZUIBSAUH
EÜITEHVNBMQASUIMHVBQASUIBGHVIM
VFUTIBVFVCSESHSIHSEIHSIESHSIEH
MGFSAVHNBITEASUVGSFVNGBHUMVGFV
QASETVBBHNIUTSZNHGFEBNSAQNBFQZ
VÜUEZASETUMNHGFHGFUINBVFSIUÜTQ
BFSQITUIÜFBIUÜQBFDSUVBHGÜUNMHG
VHQSANFETUTIUAQHÜIUTNFIUMVNGFH
VSNFGVUTGFÜUHVSENIÜUVFMVNVUBVI
QVGBNUHQASETUIÜFIUETASVBNUQGHQ
IFGVHUZFGMITUAQZQGMNIMASVQVETU
IUHFVITZUQMSAGBGIÜHMIUZAQHUASB

Betűgyakorlat:

222226666622222222226666666666
226626622666262626226662222626
262626626626262666262226266622
222266666222666622266626626262

Alapgyakorlat:

BGZEQÜUIASFGMNVBHIUETÜUIAHSGFB
QASMNIIÜUIIHVFBUZTVQMGZMNHVSIU
ÜSAUTNEZGMNUIHÜASEÜNNTIVUGHMUI
156125516662115122562115626615
566215512656621126156612651665
S5H12526TIH5IHS12Ü5HFGB6VHB165
AQSFBNGMÜITUZQASFNMIUTEUÜHAGSB
TÜZETFÜZETIUHQSZUTEQVQHSFZUTEQ
ÜMSAQNBFSEUZEHSIEAQGMFBVAQTIFG
FGBTMVASASHASITVASZIGHMBÜIAUQT
TUMASÜMQNMHGBVSETUZQAFGBNUTQES
NBGQHASTEIZUQZNGTQZUQFGNBNIUÜH
FGVTQMNFUIAQEFNTIUHSQMFGVSETÜM
NVÜBUETQAMTISAHMATUIETNIBFUVAS
FVAEQSBVNHTZUFÜAQSEVVUTEQIUZAT
ASTEQSIMENITTENBIUSAIUFNMQUESA
56QTMHF5VBSQATGIUTQSIUFÜBZUFAS
EVGEMMIUÜQVHASEMENAMIMNFSTESZI
BNGFQQZUTEMFEQAMFEQAMTBGFGFITQ
BNGFQQZUTEMFEQAMTBGFQASFZGFITQ

TIZENEGYEDIK ÓRA

R
L

Ismétlés:

HA5BGFGB6V12Ü5HH5ISHNEZGMÜSAUT
BFSQATEZÜTQASNÜMTBFGSAMUTHQGBN
QTVGFUBÜVNQAEVFQETSAMEGVEQFGNB
TEZÜFESFBNSASAVNMQMÜIETSAIUFNM
HALTAHNVBSNEMISHA5BTQÜUIMETUZQ
SQHUISHEZUTISAHSVBGHNZQUZNFEQA
TISABÜFUZTNETTIGTAQSESAHVAQEFM
IMNFSQETUZGQAEIIZQABQZUTVUZVTG
SHUITIUTAMVESQAASUIBSQTUIMANEM
FGBTMQETUZGFITQTQAUISEQTUHÜUIN
NÜTESSAVGFTAZBIEUQASSAFUZIQSTE
QTIFGMGHIUZQUTANMFSIQNMVNSTIEA

Betűgyakorlat:

RRRRRRRRRRLLLLLLLLLLRRRRRLLLLL
RRRRRLLLLLRLRLRLRLRLRRRLRLLRLL
RLRLRLLRRLLRRRLRLLLRLLLRRRLRR
RLLLRLRRRRRLRLLLRRRLRRLLLLRRRR

Alapgyakorlat:

UBVGHVETÜIASFHNBVHZUBGVÜIQZUVH
SVEIUTEQAMHÜFTUGSHMNVBZIUTRQSA
ÜEMGFSAQFBTEQASÜINUIGFASQNFGVB
TSQIRUIRGBHRFRGREGNMIGRBIREGNM
LTZAQBFZLTLTZAQLVBLHSALUNULILF
RLFTZUILVBURSLFLREQAÜIBFGHASQZ
ZILRFRGHNMRLIVBTQZIKNHVFRULQTE
RELHVASHVBTUILMVFSRIRILULHGVBU
HVSHÜQSBAQGVBREMLIÜHNLMFSBZGUR
SQARUHAQTEVHAITIZTREFLILUERLTL
LUHSATÜIZLFTEUMIÜBGSAQUNTMASRH
MAQRITUVLHIULQLQELRÜGETULÜTEMÜ
TAQSVASFGVRGBHVTLHFZULRIULHVBZ
FÜLIGHABNFZELVSVNLQTULQSIGQUZE
FEALIRUHSURMTQIUQGNGRIRFUBSIÜV
INBNÜAFGLAAVFRQZFVHRTAZFLELIZR
NMBSQZLVBIMGARUFÜHSRUTLEFZSLRT

TIZENKETTEDIK ÓRA

D
X

Ismétlés:

TLRZRHSLMTFINMNEÜAUQVEILTQTZFL
SLAHQLABSNLISRHRTAIRQZFVÜAQLRH
URTGVFIRZRAMGVMEGUTHVULRSIBAEL
BLTFARQVHQUIRLVLFBMETMLVSIQUFZ
UVTQIIMVTLRQFLZÜELNQFÜHVGLHLBT
ISZEQIRÜRGRFQNHSRGTZÜSEHILAÜNR
LIRULFMLSNUILFLUQMIATUEGLRLIUV
QSLIURIFURZFATLELTUFLSRZTILZER
SIÜBVUQZGEVBHZLEMTÜRSRAHRLTREL
GUZRBQTLEUHÜSRFVFHRZGQNGLQARMI
QASTVÜLFGIEFAILBNÜIQQLURIFZALT
ELTFURLSTZZILREÜISVBZUQEGBVHZL

Betűgyakorlat:

DDDDDDDDDDXXXXXXXXXXDDDDDXXXXX
DXDXDDXDDXDXXDXXDXDDXDXDXXDDXX
XDDXDXDDXXDDXDDXDDXDDDDXXXXDXP
XXXDDDDDXDDXDDXXXDXXXXDDDDDDDX

Alapgyakorlat:

ASDHNTGFBDTRÜTUIVBGHGFDSAITSEF
NBDVBGDFTIDESDNTRDFVHGBNUTRSDQ
NUXETTÜIXUFQEUIBVXHGZIBUMSXBVF
TUHVBSAQZGBHVZTXQASDXFGNBHÜTRX
SAURQ?165256121=?RTQFVGHNQSA?=
SADXLMNBHUIEQASGHVZUGHMBNVGUIL
SEZIFTÜZESXDASFVGHFDULHGFDQASL
GETEBQETASSEIGÜSEHÜRLSDHINVBXH
UZASDUFRENNVBHLIMIZSMIAMIITMÜT
TDSUIVDTIUTÜIXUSXDXVLUDASMUVED
BETEGMNFBVGDNDBRFRDSTIXELXREAI
GIXEFLEVISLETÜNDFRTGEDSDFDAEIU
XIVÜBLTUZFQTR?.ZAXUBTRQFAITNÜT
ASXVBMDGUIDVDBHXSAQEIUGHDTUFUN
QHVUIDRSTQBGNHUDRFTVSEVBMFDTGI
QHVUIDRSTQBGNHUDRFTVSEVBMFDTGI
DDVNBBXVSFXIUZNXVHVBEQUFIIÜXTU
TÜRHXGFNXBAQSXDVHZDBQAZSGHUVTB
BXVHNDSHLIHEÜSIEGISÜTEAQSRFDUG

TIZENHARMADIK ÓRA

C
K

Ismétlés:

XRTÜHBNGFXAQSDXVHZBTQZAGSHVUBT
UIGLVNBHNGVZHUGQAESIBHRUMDXALS
ASQLDHGLFUHFGDVASDFXZEÜSTZIEFS
BXVHMDHSILHÜERSIGEÜSTASQETEIBG
NÜTHIAMISHIZMSIBHVLMREFNUASZDU
VEUDMDAUSLDXRVSIXÜUTTIDUVSUDIT
EARIXXEILTFDTSRRDBGFDBNVMTERGB
EIAUDSDBFERTFGDTÜENLVIESLXEIFG
FURNTGHUDIAQSEXDBVHDGUDIMXVSVA
TGDIFBVERSFTRVDNHGUBSTRQDVUHIQ
XTÜUIUFQIEHVSBXUZINXBSXFBVNDDB
VTUBHZSAGQZDHDVSXQDANXFBGRHÜXT

Betűgyakorlat:

CCCCCCCCCCKKKKKKKKKKCCCCCKKKKK
CCKKCKCKCKKCCKCKKCCKCKCKCKCKCC
CCKKCKCCCKCKKKCCCKKKCCCKKKKCKC
KKKCKCKKKCKKCKKKKKCKCKKCKCKKKC

Alapgyakorlat:

QCFMGVHNILDSERTZUCUICFGNHEDCAB
LHVNBQAMISSIKEFKALUMKATQRHAKAD
GNAUESEMMIRIDEGLIGETERAQZSEVÜT
EQSAXVBNMÜIUZTREQASDFGHKLERFMN
GNBUZRETQAKZSEDFIKSZMUKSAIKQAB
GNBUZRETQAKZSEDFIKSZMUKSAIKQAB
UZTEQRÜILAXSDVBMNHUZRTEQSURFDX
265656216516225521662162512561
NBVCKTIQAXVEFVSIGHRKSDNXTUKICE
H5261NBH651621FBVS51L5ERFBV6IK
RLVXCHKGAVCALITXDCKFUÜHSGBNDSH
CEASXKETKDRIDEGLEKQMÜIKLCHLKUI
HGFDMEL6GBHUIKLCGIRLSIKRASENKI
FHTKRTRENMLKBXCTREQSÜHLSHUZRMB
EDCSAZTQELÜKNALAINUCREQASKAXUD
AQTUIHSIBVIQAXSACFBLVBGNMHXQEF
QATÜTUIGXVFUKSZGHMNUBGHKLUTINM
FRMENHGKFLAQSDEZUTIRNBCKVSQAEX
QKAIBQSUANSKIZFSEZKDTEQRABKCQG

TIZENNEGYEDIK ÓRA

3
7
9

Ismétlés:

GQCKBARQETDKZESFZIKSNAUSQBIAKQ
XEAQSVKCBNRITUZEDSQALFKGHNEMRF
MNIFULKHGBUNMHGZSKUFVXGUITÜTAQ
FEQXHMNGBVLBFCASXAQIVBISHIUTQA
DUXAKSAQERCUNIALANKÜLEQZTASCDE
BMRUZHSLHÜSQERTXCBKLMNERTRKTHF
IKNESARKISLRIGCLKIUHBG6LEMDFGH
IUKLHCLKIÜMQKELGEDIRDKTEKXSAEC
HSNDBGSHÜUFKCDXTILACVAGKHCXVLR
KI6VBFRE5LF126156HBN1625H15SVB
ECIKUTXNDSKRHGISVFEVXAQITXCVBN
165215261266125522615612156526

Betűgyakorlat:

333337777733333777773333377777
999999999933333333337777799999
999993333377777999997777733333
377337997997997339397977973399

Alapgyakorlat:

KIGTZSAQEREASBXCVHUIZTGNBRTZUV
LKHUÜGCDFMNBUIKBBCDFGNBZUTREAQ
GFDVXHFTGUJDMCNBFEQATIULKSDFCV
HUFBGILCXNQASZRMEDERGBÖHIFVCXS
FAKADLAKATHAGABBEDÜLLÜBIKKIVÜL
CDFUIUMNBVFGOLKINBHVFGTIKEFVCX
SZTBGFDRLKHOZXCDFGHMNBZUHGFRTC
MNHUZTRDSAHPGUKNDGZETRFDGHZTGB
GHMLKNNBVXSALBGUGFRTZUFDEIUGSD
TDCFVNMLBKHXCVFDSAQEUZHDGABNGV
HGTZUIHGCXBCVFEFRGHLGTZUHGTQAS
REASXCVFTZBHUASHUILKNMGBVGDSCX
BELÜLFELÜLFDSQEFTREDERDEIHFGBT
DFBNMULVFSVHKLMBVCBFHRBNIEQSRV
CDFBGIKUGTDRIKLFTZAQTHGIKLVXCQ
LQASXUMNBHZILABATKALMIKESIMLNB
NBG3779DFU397FR537HG335FK326QA
NBG3779DFU397FR537HG335FK326QA

TIZENÖTÖDIK ÓRA

J
O

Ismétlés:

QCXVLKIGHTQAZTFLKIRDTGUKIGBFDC
VRSQEINBRHFBCVBMLKHVSFVULMNBFD
TBGFHIEDREDERTFEQSDFLÜLEFLÜLEB
XCSDGVBGMNKLIUHSAUHBZTFVCXSAER
SAQTGHUZTGLHGFREFVCBXCGHIUZTGH
VGNBAGDHZUEQASDFVCXHKBLMNVFCDT
DSGUIERFUZTRFGUGBLASXVBNNKLMHG
BGTZHGDRFTEZGDNKUGFHASDRTZUHMN
CTRFGHUZBNMHGFDCXZOHKLRDFGBTZS
XCVFEKITGFVHBNIKLOGFVBNMUIUFDC
LÜVIKKIBÜLLÜDEBBAGAHTAKAIDAKAF
SXCVFIHÜBGREDEMRZSAQNXCLIGBFUH

Betűgyakorlat:

JJJJJJJJJJJJJJJOOOOOOOOOOOOOOO
JOJOJOOJJOJOJOOOJJOJOJOJOJJOOO
OOJJJJJOOJOOJJOOJOOJJJOJOJOOOJ
OOJJJJOOJJJOOJJJJOOJOJOJJJOOJO

Alapgyakorlat:

JDFVCFGJJBMNJZUDBGHJAJGFDUJHGB
COSAQEGOOFGOHORZODRHOMBBVHOVFD
AJJUJTUOLCBJKOVDJOTZUJOMGOJHDK
BENNEORDITSIKITDALOLJOJOZKOJOJ
DFBMKLJFGBKOHUTAZSIAJIOKLGXVCB
XELEVUGRIKDOMBILOMBIOTRGUBVFGK
SAJOGXJHJSUJÜUINHJUFMEGIRJRTJM
OAOGXOIGRDLGONBIOFVCTOTOTDARUT
VALOTFOTOTMAGOSJOSKASOHAJHAJOK
ELOJEAQBVCXSGRFTITZHSCOLUTCKJO
BVKEGDBTFRJUIOLNGBHKGKLOMZDTRF
XCVBUTQASDVCDRUIGHUXKAJOLIJMSA
OMNLKBVFTGKIUJNTRCDFDFTIUNBMGH
UTDSXKNMJHTRHZGZTASXBHJIUHGDFM
RTIOKLKDGHLNJIOBOLHABOJHAFAKIR
ITKADXCVFGLKOUJLHJORHÜZISVZEGJ
FÜGETSADUDGRMENBERTAUJSAGNAZIM
HIKMETODORCDFBGLOKJVZHGDFRFGMN
ASDXCAJAJUCUDARRADUCEBGTSDFGBN
LORDISJKOBTGEBDKIEVIGABIBGÜOHX
EUHBGSFGZQNIKHTEMELIBADARRADAR

TIZENHATODIK ÓRA

4
8
0

Ismétlés:

KGFVBRADABBIBAGIVEIKDBEGTBOKSJ
NBFGDSTGBHCUDARRADUCUJAJACXDSA
GFRMNGHDZFKJOVLFDBGCDOIRTKIMHE
ZAINMSAJGURTEABMERNGDUADSGEÜZF
GFRMNGHDZFKJOVLFDBGCDOIRTKIMHE
ZAINMSAJGURTEABMERNGDUADSGEÜZF
EGZJVZIÜSHJOHRLOUKJLVFCGXKATDI
KIARFJHOABLHOABJINOLDGKHLIOTKR
DFGNHJIHUBASTXZHZRGTMJNHKABTAC
ADRADAERANAFTERAGNSNALLAMBOXBK
KALCACODSNCQHA5CRDCUCUAGNCULDC
HREREFDFERBANDIBEAMSFIRSTFONEI
GLDGMGUHORHAMBIHEARSHOPEGLASTA
LOCALMEEMSMUSTNNEARNNICESNOTNO

Betűgyakorlat:

444444444488888888880000000000
488448488880408484848488484848
488404040440044040408048084080
840840004888440808408844044088

Alapgyakorlat:

ROIUZLJFGESDBMAGUKROERFDSUNLIS
VALVEXCUSEXMTRSXTALSTIMESTILLT
OBOCSOLDOMLUCKGRFGDBU5LKDCÜLAQ
UDGESTHEGUTFDGMBIGBZGZÜIXCFDTR
MIAZSDOLORGHZILKHNXÜGBNJRFTOLA
EKIGDBGKUGERFGKJHXONTFREHIDGHV
RFDOKDJFLEKLORINBDGHISEFMLZHSA
KJIHEIGDNTREZGHQASFMOLDBGSZFÜZ
746358504319683830742854386413
845694103776154928368105448737
TZÜUDASFHJALKSKCFDTGUREDDNBGDI
HTFESUHSDVZSFÜZHJIEFOLDBGLIAEM
ROLKDTZSHGUJBDGHZISABDGSOEIHDN
VREZHGDJKSGFQXADCJSBRGHXDIKGED
EFSINHZSKAÜHJKEDGMITZEGEHSAFQM
RETHEGDHIVKFORKFJLBROLRKIDBGNH
XHCJMFRGEKKGUBGIKGEDOTLFABGNÜJ

TIZENHETEDIK ÓRA

Á
É

Ismétlés:

JÜNBGAFLTODEGKIGBUGKKEGRFMJCHX
HNGBDIKRLORBLJFKROFKVIHDGEHTER
MQFASHEGEZTIMGDEKJHÜALSZHNISFE
DEGKIDXHGRBSJCDAXJCQSKJDGHZERV
NDHIEOSGDBASIZHGDBJUGHSZTDKLOR
MEAILGBDLOFEIJHZÜFSZVDSHUSEFTH
IDGBNDDERUGTDFCKSKLAJHFSADUÜZT
737844508163829451677301496548
UÜFZSBGDLOMFSAQHGZERTNDGIEHIJK
ASHZLMFESIHGDBNIROLKELFJDKODFR
VHGDIHERFTNCXHJKGFREGUKGBDGIKE
ALOTFRJNBGÜXNHKLIZGHROLODSZAMI

Betűgyakorlat:

ÁÁÁÁÁÉÉÉÉÉÁÁÁÁÁÉÉÉÉÉÁÁÁÁÁÉÉÉÉÉ
ÁÉÁÉÁÉÁÉÁÉÁÁÉÉÁÁÉÉÁÁÉÉÁÁÉÁÉÉÁÉ
ÉÉÁÁÉÉÁÁÉÉÁÁÁÉÉÉÁÁÉÁÉÁÉÉÉÁÉÉÁÉ
ÁÉÉÁÉÁÉÁÉÉÁÁÁÉÉÉÁÉÁÁÁÉÁÉÉÉÉÉÁÉ

Alapgyakorlat:

XÁJÁLXÁKOCTZÁEFHGÁÁSBÁVCSQLODJ
DRÁFGSJUÁHÁEJSDÁFGDBJHÉXCKFÉSI
ULÉFDÉZGSÉVGTÉKVÉTEGÜÉLÉFÉJSGB
KÉIOGÉLJÉSKLÉSEOFDIHSDFJMXCLÉK
EUHBCÉGRÜFSÉGRÜTAVIDTLÉÁFÉHFJS
ÁÉÜUCZMHRDDÁBVXÉUIBGÁKÁHXÁSGIH
EÉLKDFÉHÁXMCDVDÉVÁKFORLKDKHGES
HGMNTRÉSIKRÉLSKHFIÁDÉRJEHDGCBX
OGDHKÉLKDMOH5XHZL2NUZK4DUHA0FX
OK2MBHA5BAHA5BKHA7NIHA5BLHA5BT
450236143933984802435143031573
294835461239841467386415289423
SCVFGMHXCBASKÉMUÁÉLKSTKHMGVRAE
KÉSDFUNBGHVÉZLKZTRFDGRTELKUDGH
LKOÉIJUKSLDKNVBGUDKSKRFSVIKVFS
LKOJDEIGDBOIASDJAÉDROH2NKLA3AB
DM2CKGM3IJSM5HKUA3CRUB5AGUO5KA
HB9MJI1ÁHLF8KVROZ8CDON4IEREILF

TIZENNYOLCADIK ÓRA

Ö
P

Ismétlés:

ISÉFKÉXHCÉGDFÁBJSEDÁUÁJHSÁFRGD
ODJLQVCÁSBÁRGSHÁEZFTKOÁCXJÁOLX
SGJBÉLÉÜFVTEÉGVTÉFGKSGZÉEÉFLDU
LÉCKXFJDMSDIFHOÉSLEKJÉLSÉIOÉJK
FJHSÉÉÁFLTVIADTGRÉÜSRÜGFÉHBUCE
GISHÁÁHKXAIBUGÉBVÁXDHRMBZÜUÉCÁ
GEHSKLKRDOÁKVFÉDVCDNHÁÉXFLKÉDE
CBGCDJERÁÉIÁFDHLSÉKRSIÉKRMNGTH
RAVEGKHTMSÉLÁKUKÉSNAXCHBMVFCGS
DGUHKTERLGRFTDZZLÉKVBGMHUSDÉFK
VFKSIFSRVKDKUSGNVKBDKSULJOÉKIL
42983152467364814389CMHXBDSFÉK

Betűgyakorlat:

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPPPPPPPPPPÖÖÖÖÖPPPPP
ÖÖPPÖPÖPÖÖPÖPÖÖPÖPPÖPPPÖÖÖÖÖPP
ÖPPPÖÖÖPÖÖPÖÖÖPPPÖPPPÖPÖPPPÖPÖ
PPPÖÖÖÖÖPPPPÖÖÖÖÖPPPPÖPPÖÖPPÖP
PPPÖÖÖÖÖPPPPÖÖÖÖÖPPPPÖPPÖÖPPÖP

Alapgyakorlat:

GÖRÖZSÖRÖSTÜKÖRÖSSZEÖFTERERÖSS
HDÖÖGÖFGDBDÖÖGHÖFHURPÉKEKNIPAM
OPOPROUTPTPARTSPMPOXPSEJKRACOK
RCDURRCVRSLXRDMRITESURRIGRSM59
SENTSSIKSZSOLIGTESTSSURELPISTA
PESTIFOLJOBAZQXPKSDMCRKÖGÖSAPU
AKTOPIGTRQGHMZVFDHNSAIHFKÖPDVM
ÖÉGDHVDGFPNBDGPJCBRMSALÖJÁRPÁD
VÖDÖRPÁRISPRÉRILÁTOKVARJUFESTÖ
FOGASMÁRFAHÁRFALANTOIGÉZISZERE
TLEKGABIKAXMFHGMADÁRÉVNHDLÖKJF
ÖKMGFROEISDHXBGAQIFHRPÉDLÖDOKR
859834600447103854725618914732
XOKGHIJHGBPSTUVAZKASDHXBTLOEIK
LOSDÉPÉGSFSZÉKÖSUVDFTEGBÖLVÁXF
ÉOKLPKLPNCFGBIDFODTSSTEÖFÉODÜH
RDEFSKÖJLFKLÜHÖPMDAJÉDLOGÉRPKV
GFKILSTAÖUHIAFNQDESBZPDOKGLFBZ

TIZENKILENCEDIK ÓRA

Y
W

Ismétlés:

FBLZGDPOKZEDSBQAÉFNHATÜUSKFILG
EFDSRJLÖFKÜHLÖKDAMJTLODGÉPKEVÉ
DÜOHÉEÖPFSDTOSFBIGDFPNLCKKLOPÉ
ÁXVFLGBEÖTVDUFSÉKZÖSGSÉFPSDOÉL
EIOKLXBHPDKAZSRTUSVPHGJBIKGOHX
473216189554728710346154498583
OKDRÖÉDPLRIFQHAXBHGDEIOSRMGKFÖ
KJÖFLLHVDÉDÁARMFHMGXIKBAGEKLGT
ERZSEÉZGISNTAOLRFÁAHRFÁSMGAOSF
STEÖFRJAUVTOÁKLÉRSIPRIÁSPDÖÖRV
PÁRDSLÖAJVBRCNJDGBTMGFDTVGDÉHÖ
DVPMÖHFIKAHNDSFMZHVGTRGQITOKPA

Betűgyakorlat:

YYYYYYYYYYWWWWWWWWWWYYYYYYYYYY
WWWWWWWWWWYYWWYWWYYWYWWWYYWWWW
WYYYWYWWWYYWYWYWYWYWYYWYYYWWYW
YYWWWYWWWYYWYWWWWWYYWWWWYYYYYY

Alapgyakorlat:

WYXWGASJHNVFBVGQVRLKHYXCNPÜLKJ
ACDFVNPÖLKÉASBNKJWGBLOCALLUCKN
NEWNRDRTOWROTMWUNSTDWTTSIWACWX
WAWESWEAKSWIDTOWRKDTWXWXSXCUSE
XNTRSXTALSYL73+WOUHNAWFGBWLGZU
RAWDFRZKSBYSWHNWUDGNDYXCVGÜUJH
KLOTRHCVIKNHZSNF367Z4WYRE1KNBG
G36JIR576HSXY35A38UIQD45FB7YCX
ALKSDPÖGFDLKSKEÖRIDHZÖGÉPHDBCM
DKIQWZSIAPTEUSOZDHCNHFJDLASKOQ
UZSGDRTEPÉLDKCMOPASLRTÜBMFÖEPQ
BVYSAOIKLPHDGCBFROIEZRLOSÁÉBMK
PAJCNDRETWUDOAQUFHVNFRTZGUIDXW
CX2ABQO5CDHK3AOKV4AAPY1DMCN8MM
LU3IKHA3MAHA8WSHA5BLHA5BGHA5BD
W3DIUOH2YVOK3ALYU1MFLZ1AAYO3RF
SP2AAUA9AHUA0AEFK8AHZL1AMSU1IC
OE3RRHA5DEHA5FXOK2AGVQ4CEZD2AG

HUSZADIK ÓRA

Ä
CH

Ismétlés:

XWCAWISTTWDTSNUWMTORWOTRDRNWEN
NKCULLACOLBGWJKNBSAÉKLÖPNVFGCA
JKLÖPNCXYHKLRVQGVBFVNHJSAGWXYZ
ESUCXSXWXWTDKRWOTBIWSKAEWSEWAW
UZGLWBGFWANHUOWSLATXSRTNXUSCEX
HJUÜGVCXYDNGDUWNHWSYBSKZRFDGAR
GBNKLERYWSZCUKFNSZHJKIVCHRTOLK
NCBDHPÉGÖZHDIRÖEKSKLDFGÖPDKSLA
GBNKLERYWSZCUKFNSZHJKIVCHRTOLK
QOKSALDJFÁNCHDZOSUETPAISZWQIKD
QPEÖFNBÜTRLSAPOMCKDLÉPETRDGSZU
KMBÉÁSOLRZEIORFBCGDHPLKIOASXVB
WXDIUGZTRFNVHFUQAODUHAQAMHG5CE

Betűgyakorlat:

ÄÄÄÄÄ CHCHÄ CHÄCH ÄÄÄÄÄ CHCHÄ CHCHÄ
CHÄCH CHÄCH ÄÄÄCH CHÄCH ÄÄÄÄÄ CHÄCH

Alapgyakorlat:

EUIKÄGSBCHWQSHÄELDKDÜEÖROIGJBM
TRÜÖPOFJDMTRPEOIFHVNFSLKAÖEIÄO
EFHDNROÄLAWQGVNDIÖÜPDFDJRPOLAS
TEZDORGJBMWQAPOUHPMEIDLKAXVÄME
PÜPAÉSDLGKTROLQTZAOELDKIAZEHMV
REIKASDBCMYAPWQOTIFKEAUBJRIALG
RZAOLKRPDÉTEOALDKVCHEDKVMTRNDK
OALJRIDKSHATEOLKNYXDTFHMWQAÉLO
TRÜEIÖAPQNRLKJETSOALTPRCHOFJDM
KOPLÉKJRHRZRHFKZROAKRSGDBDLFKR
IGKDJRZUSORLDKDRLODITÖPÉLEDHVN
KGPSOMRUVJAQAVAQAMSNFKÁÉPRIFKD
ELSKATDZOVQKAMXYSÖPÉTKRJETSPAO
IDHVNGHFLRELDKSGZAPEORIDLEGFOA
WREPLASOVLEIRROELAKAXVYGDROAEA
FLDKEZSOLADERESÉPÜLŐHGNVMKSDPE
CHLGKTRPYAOWGDBLFKDNMAFETASLKD
FGHOIQWGMYKAQWLERÜALOPNVMDJEKI
OÉSLKERIDPAQCÉLGKFJDGSZOEZFHVN
FDOIAQWPLASIELKMSLKRGFKLQESTRA

AZ AMATŐR ÖSSZEKÖTTETÉSEK NYELVE ÉS A Q-KÓD

Bár a kis könyvecskének a célja a morze oktatás, a morze ábécé elsajátításának a megkönnyítése, mégis úgy gondolom, hogy célszerű megismerkedni a nemzetközi amatőrnyelvvel és más egyéb használatos rövidítésekkel. Így nemcsak a morzét tanuljuk meg, hanem egyúttal ezeket a rövidítéseket is.

Minthogy az amatőrmunka az egész világra kiterjed, ezért minden kezdő amatőrben felvetődik a kérdés, hogy a különböző országok különböző amatőrei miként értik meg egymást?

Táviratozás közben nemcsak a hivatalos szervek rádióállomásai, hanem az amatőrök is használnak rövidítéseket. Ezek egyrészt Q-kód név alatt ismeretesek, mely onnan kapta nevét, hogy a forgalomra, üzemmódra, általában a távírászi munkára vonatkozó összes rövidítések Q betűvel kezdődnek.

Az alábbiakban az amatőr forgalomban használatos Q-kódot ismertetjük azzal a megjegyzéssel, hogy annak értelmét a rövidítés után kitett, vagy ki nem tett kérdőjel meghatározza. Ha rövidítés után kérdőjelet teszünk, a mondat kérdő mondat jellegű. Például: ha az ellenállomásnak azt adjuk le, hogy QRM? akkor azt kérdezzük tőle, hogy a mi adásunk vétele közben zavarják-e más, közeli frekvencián dolgozó állomások.

Ha kérdőjel nélkül adjuk ugyanezt a rövidítést, akkor az egy kijelentő mondatnak felel meg. Például: ha az ellenállomásnak adásunkban kérdőjel nélkül adjuk le, hogy QRM, akkor ezzel tudomására hoztuk, hogy az ő adásának vételét itt nálunk más adóállomások erősen zavarják.

A táblázatban a kérdőjeles alakokat tüntettük fel, a kérdőjel nélküli alakra pedig a fent elmondottak érvényesek.

QRA? Mi az ön állomásának székhelye?
QRB? Milyen távolság van közöttünk?
QRD? Milyen sávra megy?
QRF? Milyen sávról (frekvenciáról) jön?
QRG? Mi az én pontos frekvenciám?
QRH? Változik a frekvenciám?
QRI? Milyen az adóm hangja?
QRJ? Gyengék a jeleim?
QRK? Jól hallja az én adásomat?
QRL? El van foglalva?
QRM? Zavarják-e más állomások a vételben?
QRN? Vannak légköri zavarok?
QRO? Növeljem teljesítményemet?
QRP? Csökkentsem teljesítményemet?
QRQ? Adjak gyorsabban?
QRS? Adjak lassabban?
QRT? Hagyjam abba az adást?
QRU? Van-e közleménye számomra?
QRV? Vételkész ön?
QRW? Közöljem XY-al, hogy Ön őt hívja?
QRX? Mikor lesz legközelebb összeköttetésünk?
QRY? Mikor kerülök sorra?
QRZ? Ki hív engem?
QSA? Milyen az én hangerőm?
QSB? Változik a hangerőm?
QSC? Eltűnnek néha a jeleim?
QSD? Rossz az én adásritmusom?
QSE? Tisztán veszi jeleimet?
QSK? Folytassam adásomat?
QSL? Küld vételnyugtázó lapot?
QSM? Ismételjem a küldött rádiógrammot?
QSO? Tud összeköttetést létesíteni XY-al?
QSP? Közvetítene XY-nak?
QSQ? Csak egyszer adjam a szavakat?
QSR? XY állomástöl vett vészjelre válaszoltak már?
QSU? Adjak .... MHz-en?
QSW? Tud adni .... frekvencián?
QSY? Térjek át más frekvenciára?
QSZ? A szavakat adjam kétszer?
QTC? Van valamilyen közleménye részemre?
QTH? Mi az állomásának földrajzi székhelye?
QTR? Mennyi a pontos idő?
QTU? Mikor dolgozik ön?
QHM A magasabb frekvenciáról a sáv közepe felé hangolok
QMH Sávközépről a magasabb frekvenciák felé hangolok
QLM Alacsonyabb frekvenciákról a sáv közepe felé hangolok
QML Sáv közepéről az alacsonyabb frekvenciák felé hangolok
QHL A sáv magasabb frekvenciás oldaláról az alacsonyabb felé hangolok

A NEMZETKÖZI AMATŐRNYELV RÖVIDÍTÉSEI

A rövidítések másik nagy csoportja az ún. nemzetközi amatőryelv. Tehát a különböző országok amatőrei ennek segítségével értik meg egymást és létesítenek összeköttetést. Az amatőrnyelv úgy keletkezett, hogy a mindennapi és a műszaki élet egyes leggyakrabban használt szavait lerövidítették. Kb. 200 ilyen szó van és ezek segítségével az amatőr vonatkozású QTC-et (közleményt) a világ bármelyik auratőre megérti.

Az amatőrnyelv rövidítéseit ugyancsak táblázatszerűen ismertetjük, majd néhány összeköttetést létesítünk - persze csak így papíron - és megmutatunk néhány gyakorlati problémát a forgalmazás terén.

A rövidítések

jele jelentése
A
ABT körülbelül
AC váltóáram
ADR cím
AER antenna
ANT antenna
AFTER után
AGN újra
ALL mind
ANS válasz
AS várni
AT -hoz, -hez, -ba, -be
AT FIRST először
AT END a végéhez
AT TIMES időnként
B
BAD rossz
BAND hullámsáv
BEST legjobb
BFR előtt
BY által
BK megszakításos üzem
BOX postafiók
BUT de
C
CALL hívás
CAN tudok
CABT nem tudok
CANT nem tudok
CC kvarcvezérlés
CHEERIO szervusz
CONDS terjedési viszonyok
CONGRATS üdvözlet
CP ellensúly
CQ általános hívás
CRD nyugtalap
CUAGN ismét találkozunk
CUL később találkozunk
CW távíró üzemmód
D
DE -tól, -tól
DC egyenáram
DIRECT közvetlenül
DR kedves
DX nagy távolságú összeköttetés
E
EAST kelet
END vége
ERE itt
ES és
EVY mindenki
F
FB nagyszerű
FD kettőző
FER -ért, számára
FOR -ért, számára
FIRST első
FONE távbeszélő
G
GA jó napot
GB búcsúzás
GD jó napot!
GE jó estét!
GLD örülök
GM jó reggelt!
GMT Greenwichi idő
GN jó éjszakát!
GOT megkaptam
GUHOR nem hallom önt
H
HEAR hallani
HI nevetés kifejezése
HOPE remélem
HPE remélem
HR itt
HRD hallottam
HV nekem van
HVNT nekem nincs
HW hogy hall?
I
IF ha
IN -ba, -be
INPUT bemenő teljesítmény
IS van
K
KNOW ismerni
KW kilowatt
KY billentyű
L
LAST utolsó
LOCAL helyi
LONG hosszú
LTR levél
LUCK szerencse
M
MEET találkozni
MY enyém
MIKE mikrofon
MIN perc
MNI sok
MOD moduláció
MSG rádiógramm
MSK Moszkvai idő
MTR méter
N
NEW új
NEAR közel
NR közel
NICE kellemes, jó
NIL semmi
NO nem
NOT ne
NR szám
NW most
O
OB öregem
OC elvtárs
OK vettem, rendben van
OLD öreg
OM barátom
ON -on, -en, -ön
OP kezelő
OR vagy
OUTPT kimenő teljesítmény
P
PA végfokozat
PART részben
PSE kérem
PWR teljesítmény
R
RAC egyenirányított váltóáram
RCD vettem
RCVR vevőkészülék
RX vevőkészülék
RPRT közlés, riport
RITE írni
RIG adókészülék
RPT ismételje
RST az adásra vonatkozó skála
S
SEC másodperc
SEND küldjön
SIGS jelek
SK befejezés
SOLID határozottan
SOON rövidesen
SN rövidesen
SRI sajnos
SPK beszélni
STDI szilárd
STN állomás
STRONG erős
SURE legyen meggyőződve
T
TEN 10 méteres sáv
TEST kísérlet
TIME idő
TILL -ig
TKS köszönöm
TNX köszönöm
TMW holnap
TO -hoz, -nek
TODI ma
TONE hang
TOW elvtárs
TRUB zavar, nehézség
TUBE rádiócső
TX adó
TXT szöveg
U
UNLIS engedély nélküli amatőr
UNSTDI nem stabil
UR az öné
V
VIA keresztül
VY nagyon
WTTS wattok
WAVE hullám
WEAK gyenge
WID -val, -vel
WLL fogok, leszek
WRK dolgozni
WRKD dolgoztam
WRLS rádió
WX időjárás
X
XCUSE bocsánat
XMTR adó
XTAL kristály
XDAY tegnap
Y
YES igen
YL női adóamatőr
73 szívélyes üdvözlet

AMATŐR ÖSSZEKÖTTETÉSEK TÁVÍRÓ ÜZEMMÓDBAN

Az amatőr kétféle módon létesíthet összeköttetést. Vagy úgy, hogy adókészülékével általános hívást ad valamelyik amatőrsávba, vagy vevőjével általános hívást adó állomást keres és válaszol neki. Az első esetben az összeköttetés megteremtése a következő módon történik.

  1. cq cq cq de HA 5 AA HA 5 AA HA 5 AA cq cq cq de HA 5 AA HA 5 AA HA 5 AA + pse k

    (jelentése: általános hívás HA 5 AA-tól, általános hívás HA 5 AA-tól + kérem kapcsolni)

  2. A hívást, mondjuk, meghallotta OK 3 AL csehszlovák amatőr, aki a következőképpen hívja a magyar állomást:

    HA 5 AA HA 5 AA HA 5 AA de OK 3 AL OK 3 AL OK 3 AL + pse k

    (jelentése: HA 5 AA HA 5 AA itt az OK 3 AL OK 3 AL hívja, kérem kapcsolni)

  3. A magyar állomás meghallotta OK 3 AL visszahívását, melyre a következőket válaszolja:

    OK 3 AL OK 3 AL de HA 5 AA HA 5 AA = r ge dr om es mni tnx fer call = ur rst 589 = my QTH is Budapest = my name is Zoli = my tx is vfo/fd/fd/pa es input 50 wtts = rx 8 tubes super = ant 40 mtrs windom = ok es pse hw? + OK 3 AL OK 3 AL de HA 5 AA HA 5 AA + kn

    (jelentése: OK 3 AL itt a HA 5 AA válaszol = rendben van, jóestét kedves barátom, sok köszönet, hogy válaszolt hívásomra = az ön rst skálája 589 = állomásomnak székhelye Budapest = nevem Zoli = az én adóm vfo/kettőző/kettőző/és végfokozat, bemenő teljesítményem 50 watt = vevőm 8 csöves szuper = az antennám 40 méteres excentrikus herz = rendben van és hogy hall?)

    Itt, amint látjuk a kapcsolást jelentő k betű után n betűt is adunk. Ugyanis lehetséges, hogy egy másik állomás vevőjével éppen akkor hangol a mi frekvenciánkra, amikor a periódus végén levő de HA 5 AA hívójelünket játszottuk és nem tudja, hogy általános hívást adtunk-e, mert nem hallotta az előtte levő OK 3 AL-t, tehát azt, hogy már összeköttetésben vagyunk. A k betű után leadott n azt jelzi más állomásnak, hogy mi már összeköttetésbe vagyunk valakivel és annak a válaszát várjuk.

  4. A csehszlovák állomás válaszol a magyar állomásnak és nagyjából a fenti szöveget adja.

  5. Az összeköttetés befejezése a következőképpen történik:

    OK 3 AL OK 3 AL de HA 5 AA HA 5 AA = r r r ok all dr Milo ob es tnx fer rprt = my QSL sure for you es pse ur QSL crd via bureau = nw hr QRU es mni tks fer nice QSO = my 73 es best dx hope cuagn sn dr ob gb gn sk + OK 3 AL de HA 5 AA + sk

    (rendben van, mindent vettem kedves Milo barátom, köszönöm a riportot = QSL lapot biztosan küldök önnek és én is kérem az ön QSL lapját a QSL irodán keresztül megküldeni = most már nincs több mondanivalóm, nagyon sok köszönet a kiváló összeköttetésért = szívélyes üdvözletemet küldöm, kívánok nagy távolsága összeköttetéseket és remélem, hogy rövidesen ismét viszonthalljuk egymást kedves barátom, szervusz, jó éjszakát)

    A csehszlovák állomás is hasonló módon búcsúzik el a magyar állomástól. Az összeköttetés létrehozásának a másik módja, ha vevőnkkel cq-zó amatőrt keresünk és válaszolunk általános hívására úgy, mint ahogy az előbb az OK 3 AL tette. Abban az esetben, ha általános hívásunkra jelentkezik ugyan valaki, de a nagy QRM, vagy más egyéb ok miatt a hívójelét csak részben, vagy egyáltalán nem tudjuk levenni, QRZ-t adunk így:

    QRZ QRZ QRZ de HA 5 AA HA 5 AA + pse k

    (ki hív engem, ki hív engem, ki hív engem)

    A fenti összeköttetés csak töredéke az amatőr nyelvnek, mégis a leglényegesebb dolgokat közölni tudtuk az ellenállomással. Azonban az amatőrnek arra kell törekednie, hogy minden rövidítést megtanuljon és használjon is forgalmazás közben, mert annál közvetlenebbek és színesebbek az összeköttetéseink, minél többet tudunk az ellen-állomással „beszélni”.

    Ezért célszérű, miután minden morze betűt megtanultunk, a morzét az amatőr rövidítésekkel gyakorolni, mert mint már egyszer említettük egyúttal azokat is szinte észrevétlenül megtanuljuk.

MORZE GYAKORLÓ KÉSZÜLÉKEK

A morze betűk megtanulása és gyakorlása céljából három egyszerű készüléket ismertetünk.

1. ábra

Az első ábrán egy könnyen és kevés alkatrészekből megépíthető készüléket látunk. Az alkalmazott cső 3A4 telepes pentóda, melyet triódának kötünk. A cső rácskörében találjuk a rácskomplexumot, mely 6 nF-os kondenzátorból és 300 kohmos szilit ellenállásból áll. Rezgőkörként bármilyen hangfrekvenciás transzformátor felhasználható (1:4, 1:3). A transzformátor primér része a rácskörbe van kötve. Szekundér fele az anódkörbe a visszacsatoló tekercs szerepét tölti be. A fejhallgató egyik fele földpotenciálon van, másik fele egy 10 nF-os kondenzátoron keresztül a cső anódjára csatlakozik. A billentyűzés a cső rácskörében történik, amint az ábrán láthatjuk. A készülék anódfeszültségét két zseblámpa elem sorbakapcsolásával állítjuk elő.

A második ábra szintén egy telepes, de hangszóró működtetésére is alkalmas kapcsolást tüntet fel. A felhasznált cső itt is 3A4 pentóda, melyet ugyancsak triódának kötünk. A rácskomplexum 2,2 nF-os kondenzátorból, egy 20 kohmos szilit ellenállásból és egy 0,5 Mohmos potencióméterből áll. A potencióméterrel a hangszínt tudjuk változtatni. A hangszóró, vagy fejhallgató egy 10 nF-os kondenzátoron keresztül egy 5 kohmos szilit és egy 50 kohmos potencióméterből álló hangerő szabályozó osztóra csatlakozik. A hangszóró egyik fele itt is földpotenciálon van, a billentyűzés ugyancsak a rácskörben történik.

2. ábra

Felhívjuk a figyelmet, hogy a rácslevezető ellenállást mindkét kapcsolásnál a pozitív fűtőszálhoz kell kötni. A 3A4-es csőnek Csak a fél fűtőszálát használjuk (-F, G₃ és +F) a kisebb fogyasztás miatt.

3. ábra

A harmadik ábra egy hálózati morze gyakorló készüléket tüntet fel. A hangszínszabályozás itt is a rácslevezető ellenállás egy részét képező 20-30 kohmos potencióméterrel történik. Ennél a készüléknél a billentyűzés a katódkörben történik. A kis készülék ebben a kapcsolásban is alkalmas hangszóró működtetésére, ha azonban még nagyobbak az igényeink a hangerőt illetően, nincs semmi akadálya, hogy egy jól ismert A osztályú erősítővel egészítsük ki.

TARTALOMJEGYZÉK

Oldal
      Bevezetés 3
A MORZE-RENDSZER FELÉPÍTÉSE
      A morze-jelek időtartama 4
      A morze-ábécé 5
      A morze-jelek adásának és vételének módszere 6
ADÁS-VÉTEL GYAKORLATOK
      Első óra: T E SU betűk 8
      Második óra: F Ü - betűk 10
      Harmadik óra: I A = betűk 12
      Negyedik óra: M G . betűk 14
      Ötödik óra: N B , betűk 16
      Hatodik óra: 1 5 számok 18
      Hetedik óra: Z Q betűk 20
      Nyolcadik óra: ? as betűk 22
      Kilencedik óra: H V betűk 24
      Tizedik óra: 2 6 számok 26
      Tizenegyedik óra: R L betűk 28
      Tizenkettedik óra: D X betűk 30
      Tizenharmadik óra: C K betűk 32
      Tizennegyedik óra: 3 7 9 számok 34
      Tizenötödik óra: J O betűk 36
      Tizenhatodik óra: 4 8 0 számok 38
      Tizenhetedik óra: A É betűk 40
      Tizennyolcadik óra: Ő P betűk 42
      Tizenkilencedik óra: Y W betűk 44
      Huszadik óra: Ä CH betűk 46
AZ AMATŐR ÖSSZEKÖTTETÉSEK NYELVE ÉS A Q-KÓD
      A Q-kód 49
      A nemzetközi amatőrnyelv rövidítései 52
      AMATŐRÖSSZEKÖTTETÉSEK TÁVÍRÓ ÜZEMMÓDBAN 57
      MORZE-GYAKORLÓ KÉSZÜLÉKEK 59

Meg akarod tanulni a rádiótechnikát?

Olvasd a RÁDIÓTECHNIKÁT!

A kezdők részére is közöl építési leírásokat, rajzokat.

Cikksorozatai elméleti és gyakorlati tudásodat növelik.

Rendszeresen közöl híreket a rövid- és ultrarövidhullámú amatőrök életéből.


Tudod-e hogyan lehetsz rádióamatőr?

Olvasd el e nemrég megjelent könyvecskét!
BÁNSZEGI:
HOGYAN LEHETSZ RÁDIÓAMATŐR?

Megvásárolhatod az MHS amatőr boltjaiban, klubjaiban és a Könyvesboltokban. Ára: 3,60 Ft
Kiadóhivatal:
Budapest V. Engels tér 14
Szerkesztőség:
Budapest V. Engels tér 14


Rádióamatőrök!

Tanulásotokhoz rádióalkatrészeket OLCSÓN a MHS RÁDIÓAMATŐR ÉS MODELLEZŐ BOLTJAIBAN vásárolhattok

BUDAPESTEN:VII. Lenin körút 92. Tel.: 319-135
VIDÉKEN:Békécsaba, Sztálin út 18.
Debrecen, Vöröshadsereg utca 58.
Győr, Kazinczy utca 4.
Miskolc, Vörösmarty utca 39.
Kaposvár, Lenin utca 12.

A budapesti boltunk vidékre utánvéttel is szállít
MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG
Felszerelés Ellátó V.
Budapest V.
Engels tér 14.
Telefon: 380-354


Ára: 4,80 Ft

A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG
Rádióamatőr füzetei
A SOROZAT EDDIG MEGJELENT SZÁMAI:

  1. SZÁM Bánszegi: Hogyan lehetsz rádióamatőr?
  2. SZÁM Füvesi: Első rádiókészülékem
  3. SZÁM Stefanik: Tanuljunk morzét
  4. SZÁM Lengyel: Rókavadászat rádióval
  5. SZÁM Kun: Televízió távolsági vétel
  6. SZÁM Hetényi: Televízió és URH antennák

ELŐKÉSZÜLETBEN:


Experiment is the sole judge of scientific “truth”. A (természet)tudományos igazság kizárólagos kritériuma a kísérlet.
Feynman Richard  [ html: Feynman http://hu.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman ]

⌂ Index
Verzió: 2024-09-15 ( 2024-08-26 .. 2024-09-03 17:49:48 UTC )
gg630504  Creative Commons License: by-nc-sa Nevezd meg!-Ne add el!-Így add tovább!  external HG9IEG Visszajelzés: