Hogyan tanuljuk a távírójeleket? - 1972.

Kertész Béla HA5FN, Virányi Miklós HA5BD:
Az adás- és vételtechnika alapjai;
16. fejezet: Hogyan tanuljuk a távírójeleket?;
MHSZ Rádióamatőrök Könyvtára
Zrínyi Katonai Kiadó, 3. kiadás, 1972.
könyv alapján.

Az első rádió-adókészülékkel még nem lehetett hangokat továbbítani, csak folyamatos vagy megszakított hullám alakú rezgéseket. A "drótnélkülit", a rádiót Marconi és Popov a { 1901-es } századforduló előtti években indították világhódító útjára. A vezetékes híradásnak ekkor már komoly történelme volt. Samuel Morse 1838-ban mutatta be távíróját - vezetékkel. Nem volt probléma a kialakult morzerendszerű táviratozást "drót nélkül" alkalmazni, azaz Marconi és Popov rádióadójával morzekódokat sugározni. A rádió-összeköttetéseknek ezt a formáját ma { 1972-ben } is széleskörűen használják, annak ellenére, hogy a modern készülékek sokszorosan felülmúlják az egyszerű távíró nyújtotta lehetőségeket. Egyszerűségénél fogva azonban elképzelhető, hogy a távíró még sokáig fennmarad, mégpedig nemcsak az amatőr forgalomban, hanem más rádiószolgálatoknál is.

Ahhoz, hogy valaki távíró-üzemmódban tudjon összeköttetést létesíteni, először a távírókódokat kell megtanulnia.

A morzerendszerű táviratozás hosszú fejlődés eredménye. Már az ókorban használtak hang- és fényjelzéseket hírtovábbításra. Ez tekinthető a mai távíró ősének. A villamosság jelenségeinek tanulmányozása adta az ötletet Morsénak, hogy a villamos jeleket vezetéken továbbítsa nagy távolságra, ahol újra érzékelhető jelzésekké alakíthatók vissza. A távírókódok kialakításánál Morse figyelembe vette az egyes betűk { karakterek } statisztikus természetét, vagyis a betűk ismétlődését { gyakoriságát } a { angol } nyelvben. Ennek megfelelően a legegyszerűbb, legrövidebb kódokkal ábrázolta a leggyakrabban előforduló betűket, a ritkábban előfordulókat pedig hosszabb jelekkel. Így adódtak a távírókódok a "ti", a "tá" és a szünetek kombinációjaként.

V. táblázat

A távírókódok rendszere
Betűk Írásjelek
? - . /
Üzemi jelek
SN BK AS SK K KN CL
Számjegyek
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Ékezetes betűk
á é ö ü
Angol ABC
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

VI. táblázat

Távírókódok

{ Eltérő: }

Üzemelés vége (CL)

A távírókódok megtanulásának módszere

A tapasztalat megmutatta, hogy a távírókódokat egyedül nem lehet eredményesen megtanulni. Sokkal célravezetőbb, ha egyszerre többen, csoportosan tanuljátok. Az úttörőházakban és az ifjúsági rádióklubokban minden évben indítanak rádióamatőr forgalmi, rádióamatőr adó-vevő kezelői tanfolyamokat. Ezeken a tanfolyamokon a távírókódok adásvételét is megtanítják úgy, ahogy arra a rádióamatőrnek szüksége van. A tanfolyamvezető általában engedélyes rádióamatőr, tehát minden problémátokra, kérdésetekre tud válaszolni. Érdemes ilyen tanfolyamra jelentkezni, mert az elvégzését bizonyító eredményes vizsga amatőr adóállomások kezelésére jogosít. Onnan pedig már nincs is messze az egyéni rádióengedély.

Az úttörőházakban és a rádióklubokban hanglemezekről és távírókód-gyakorló berendezésekkel tanítják a távírózást. Ezek a kis készülékek a billentyű lenyomásakor búgó hangot adnak. A billentyűvel szabályos távírókódokat lehet formálni { és szabálytalanokat is :-) }. A vétel hallás alapján történik. A leadott kódokat betűkkel ( nagybetűkkel ) közvetlenül írd le. Egy foglalkozásra a megtanulandó kódokat úgy csoportosítják, hogy egy csoportban a hasonló hangzásúak szerepeljenek. Az egymást követő foglalkozásokon a könnyebb kódoktól a nehezebbek felé haladnak. Természetesen a csoportos tanulás nem zárja ki az egyéni gyakorlás szükségességét. Nagyon is kell a foglalkozásokon kívüli, otthoni gyakorlás, mert a megtanult, de még nem begyakorolt kódokat egyik foglalkozástól a másikig könnyen el lehet felejteni.

A tanulást általában a vétellel kezdd. Az adási alapgyakorlatokra csak akkor lehet rátérned, amikor a vételben már bizonyos ismeretekre tettél szert, amikor már 10..12 karakter vételét már jól tudod. Ettől kezdve az adással és a vétellel egyformán kell foglalkoznod.

Főbb irányelvek a vételhez

Rendkívül fontos, hogy a foglalkozások elején adott betűismereteket alaposan vedd át. Gyakorlatban jól bevált módszer, ha az oktató adásával egyidejűleg a tanfolyam hallgatói a betűket hangosan visszaolvassák. A Q, Y és X betűk kivételével - a könnyebb érthetőség és megkülönböztethetőség céljából - minden betűt egy-egy keresztnévvel betűzz ( pl. A = Antal, B = Béla ... stb. )

A következő gyakorlatra csak akkor szabad rátérned, ha az előző gyakorlatok már kifogástalanul mennek. Jónak mondható az a vétel, ahol a hibásan vett karakterek száma az összesen vett karakterek egy százalékét nem haladja meg.

A rendes, olvasható írásra már a kezdet kezdetén ügyelned kell. A szöveget folyamatos folyóírással vagy nyomtatott betűkkel írd. ( A csoportok egymás mellé és nem egymás alá írandók. ) Betűkihagyás esetén, a hiányzó betű helyét hagyd üresen. Különösen az első időben figyelj a szószünetekre.

A hibásan vett betűt ne írd át, hanem áthúzva, a jó betűt írd föléje.

Vétel közben az írás sebessége folyamatos legyen. A betűket, jeleket csak elhangzásuk után írd le. Jó módszer az, ha egy-két betűt fejben tartasz, és az adástól kissé lemaradva írod a szöveget. Ez a módszer a vételkészséget fejleszti, megakadályozza a kapkodó írást, és később könnyebbé teszi az ütememelést.

Néhány tanács a morzekódadás tanulásához

A morzekódok adásvételének tanulásához elengedhetetlen feltétel a megfelelő, lehetőleg nem túl könnyű morzebillentyű. Célszerű, ha a billentyű érintkezőinek távolságát, valamint a rugózás keménységét folyamatosan szabályozni tudod. Így mindenki a "kezéhez" tudja állítani a morzekulcsot. A billentyű érintkezői egymástól a legkedvezőbb esetben 0.2 .. 0.5 mm-re vannak. Távírókódok adásához legfontosabb a billentyű helyes kezelését elsajátítanod. Ha nem fogod meg rendesen a billentyűt, akkor magasabb ütemnél, gyorsabb adásnál rossz, hibás kódokat adhatsz, adásod teljesen érthetetlen, vehetetlen lesz. Igen, a billentyűt meg kell fognod, nem pedig nyomogatnod egy ujjal, mint a kapucsengőt, vagy ütögetned, mint a dobot. Jó billentyűfogásnál arányos, szép adási stílust alakíthatsz ki. Jól fogod a billentyűt akkor, ha a mutatóujjad ráhelyezed a gombjára, hüvelykujjaddal oldalról fogod meg a gombot, míg a középső ujjad a másik oldalról támasztja azt. Mutatóujjaddal nyomd le a billentyűt, hüvelykujjad segít a visszanyomó rugónak visszahúzni a billentyű karját. Középső ujjad mintegy biztosítja a másik két ujjadat, hogy ne csússzanak le a billentyű gombjáról.

A gyakorláshoz szükséges még egy hanggenerátor, amely a legegyszerűbben tranzisztoros megoldású is lehet. A hangmagasságot a fül számára legkellemesebb értékre, vagyis kb. 700 .. 800 Hz-re állítsd. Ilyenkor a jelek tisztán és zavarmentesen hallhatók.

Az adás gyakorlását ne betűadással, hanem az előkészítő gyakorlatokkal kezdd. Adási alapgyakorlatok:









Lényeges a határozott csuklómozgás. Adás közben sem az alsó-, sem a felsőkarod megfeszítened nem szabad. Az alapgyakorlatok után térhetsz át a betűk adására. Először a betűket gyakorold, és csak később térj át csoportok adására.

A leggyakorlottabb távírásszal is előfordul, hogy adás közben hibát ejt. A hibát ki kell javítani. Ennek szabályos módja a hibakódadás. A hibakód egymás után adott 8 pont { }. A hibakód adását követően az utolsó jól továbbított csoportot megismételve kell folytatnod az adást.

Az adás sebességének mérése

A morzekódok továbbítási sebességének mérésére nemzetközileg megállapított mértékegységet használnak. A nemzetközi mértékegységek ( WPM, PARIS ) az elemi jelhosszúságon alapulnak, ami megfelel az E betű morzekódjának.

1 WPM: 24 pont ( E betű ) folyamatos továbbításának időtartama. Ez egyenlő 47 elemi jel időtartamával, ami az angol ábécé betűiből arányosan válogatott 5 betűs csoport időtartama. Ily módon 10 WPM 50 betű/perc ütemet, 20 WPM 100 betű/perc ütemet jelent.

A PARIS szóval történő sebességmérés hasonló a WPM-mel történő sebességméréshez. Itt a 24 pont helyett a PARIS szó időtartamával mérnek, ami csak 43 elemi jelnek felel meg.

Egy kis számolással bármilyen szöveget - akár WPM-mel, akár PARIS-zsal - lemérhetsz a VII. táblázat alapján, amelyben az ábécé betűit az elemi jelekben mért morze-jelhosszúságuk szerint csoportosítottam.

VII. táblázat

Egységszám 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Betűk: E I
T
S
A
N
H
M
U
D
R
V
B
W
G
L
F
K
C
P
O
X
Z
J
Q
X
     
Számjegyek:         5 6
4
7
3
8
2
9
1
0
Szünetek: betűköz szóköz                

Jó közelítésnek elfogadható a percenkénti 20 csoportos sebességgel történő adás 100-as ütemnek. Számjegyek adása esetén percenként 20 csoport 160-as ütemet jelent. Kézi adásnál ezek az értékek csak akkor érvényesek, ha a jelek arányossága mellett a jel- és csoportszünetek is szabályos hosszúságúak.

Gyakorló jelcsoportok távírókódok tanulásához

TEMS = TETEM METTE ETTME MMTET SSMES
MSTET TMTSM MSSTE ESTME MTTSE
ESTES ESTTM SETSE EMTSE ETSSM
MSTMT TETSM SEMSS TETMM EMTTE
MMETS ETSEE STTME TTEME MTETM
SMESS STETT MTSMM SSTEE ESEME +
= EMESE EETSS MMSTM TTETS SSEMS
MTETM EMETT EMTTS EESTE STETE
STTME TETSE TSEES TTMET TEMEM
TETMS MESSS TETSM TSMMS STEES
MEETS ESTES SESMT TETMM METSE +
IOH = IOIHH HOIHI HHIOH HOHIE IHOIH
OHHOI IHOHO HHOII IHHTH HOIOO
OIOHH IHHII IOHHO HOHOH OHHOO
HHOHI OIHIH IHOHH IHIOI IOHIO
IHOII OIHIH HHOHI IHIOI HOHHO
IHHOH OHOHO HOIII HOHHO OHIOI +
= SMOTE MSTEO THIMO IHTMO TMIOH
SMTOE OMTES SMEOT IMTEO SMTOH
MHSOT TOMSE TOSHM MOHIT ITHMH
ETMOS SOTHM HTIMO MSOTH MITOH
THIMO IMTOE MIOTH IHOTE HMOIT
SMHOT TEISM EOMTS IOHTM MOSTE +
= HOTMI SOMHT TOEMS HMIOT SETMO
TOMHS TOMEI MSOTE SOTME HOIMT
THOMI TIMOE EOTMS OHTMI ESMET
HITOM TIEMO METEO OTMSH OTMIE
TOHOM TEOMH IEMTO TIOMH OHITM
SETIH IETOM METIO OIHTM MHSIT +
AUV = AAAAA AUUUA AUAUU AUUAU AUVVV
AUVVU AVAUV VAVUV AVAUA AUVVU
AUVVA AUAVA VUVAV VUAVA VUVAA
UVAVV AUAUU AVUVA AUAAV UVAVV
VVUUV AUVAV VUUVA UVAUU VUVAU
UAUAU VAVUA AVUVA AVUVV AAUUV +
= AOSUV VMSHE TUVIH HIVOT EVSOU
VUTAO VMAOS VOMAV SVTUA AOHVU
UTVAO AMUVA VUAOE ETUAV SVAUS
SUVOA AOSTV EUVOS SAUVO TUAOO
OVTVU VUATS SVTEU VOSOU AVSEV
VOSUA AVUSE AVSOV VUAEV VTEOV +
= IVOTU UVAST AUSHE MOHMU OSTMV
VOUTS VEHST TOHEV SOMUA VESTI
TEVME MEVEU EIEMV SEMVE HEIMU
SSUIT TOMAU SOMUT MISEU USMTU
SITEV EMITU AITTA AUMIS UMSOT
MTSUE MITAV UMSOH AHOSV SIMOU +
DNB = NDBDN NBBND DBNND BNDDE NDBND
DBNND BNDBD BDNDN BNDBN NDBNN
DBNND BDABD NDBDD DNBNB BDNNB
NBDBD DNBDN BDNDN NBDBN DBNBN
NBDDB DBNND BNDND NDBBD DBNBD
BDDNN DBBNN DBNBN BNDNN NNBBN +
= MBIST EHDBS SNIEM DNBIT EHDBS
ETIMB NMBIB SNDBE DTEHB BNDHE
NABSU SNDMV VNDBA DBAVM VNAHS
DBTIE DBTND VTSNA SBVNA SBNAH
ANABS DNABD DIUBE AVSBE DIVND
DBANV DBSIA SBDUE DTBMA NDBMA +
= NUBNS TUADV BDINA VUDDT AOMBD
HTINA OUDTN EBNTA UDVSE NIBHU
NUBIT DISEV MADOB IEVSB SEVUD
IUDUT BUHON DINOV SIEDB HITNA
SOVIB NUTDO ATHOH DOBMA TUDOV
DNIBV UDATH UBINS EVDUT ANBED +
WJ = WJJWJ JWJJW JWJWJ WAJWJ JAWJW
AWJWJ JAJWJ WJWJA JWAJW JJWWJ
JWWJW JAJWJ JWAJJ AAJWA WAWAJ
JWJJJ AWJAA JJAWJ JWJAJ WJWAJ
JAJAW WJAWJ JAWAW WJJWA WJAWJ
AJJWJ AJWAW WWJAW WAJWW WJWWJ +
= MOJSI STJJS VMJEW STEJO TJWIS
SIJWI SMJHW ETSHW JOTSW WJSIM
OWEJS SMWJA SOWIT TJSTW EJSHT
TMJJS SHWOW SMOIW EIWIH TJEIW
JAMVW AJUHA HWAWH SHAUW SJMVA
SMJWU VUMJA AVJWU SMJOJ AJWUW +
= BDJIN BDHJS AEIWV AHEJW INDWJ
ADMUW AHNJO EHJNI ABIWO DITSW
BIJTA BUWOS AUDJM IUJVH AJHUV
EJIUW BEJAW BHDSN AIEVW ANUWD
JANOW WEDAJ JIBAW BOJDU ABJUD
VEJJO UMDAJ WDNIO JEJOM WITAJ +
GZ = GZZGZ ZGZZG GGZGZ ZGGZG GGZZG
ZZZGZ GNGZZ ZGZZG ZZGZZ ZGZGZ
NGZZG NGZNG ZGGZG ZGZGZ GGZZG
GZGZZ GNZZG GZNGG GZGNN GZZZG
ZGGGZ GZZGZ GGZZG ZZGZN ZGNZN
GZNZG NZGZN GZNGG GZZGZ GZZGN +
= OEIGU VZAGE SVGZE VUGOZ EHAOG
GHVMS UHAZG GHVTA SHZGA AHGVO
NGAUG GDHAB VNUGH ADGVH GUBGA
DHGZU NMAVD DOUGZ GNSBA ABZAI
BGUVZ VBAGD MNVAG SZAGV OBZAV
GHANG VBAZV VNZAG AMNGZ AHGVB +
= NVJDU WUAJS DNEIJ HOJBA SIWBE
DIGZU DNAJE DZWAJ SMVUH HOZBU
OJSNA DHSUZ GMJDE SZGIH AZDJM
ANWBV VZHAW JIZGH VJNOM SGUAO
OJNSA DHSUZ GDMJE SZGSH AZJDE
EWNBV VHZAW IJZGH NJVWG SOBID +
CQY = CQCYQ CYCQC CCCQQ QQCCY YYYYY
QQYYY CYQCY CYCQC YCQCY YCQQC
CYQCY YCQCQ YCCYQ YCQCY QQCYQ
YCQCY YCCQC YCQCY YCQQC YCQCQ
CYQCY YCCYQ YCQYQ YCQCC YCQCY
YYCQC QCQCY YQCYQ YCCQC YCQCY +
= YVQOY YUVQI VNQIY YONYV QOYUY
YVACQ YVICD DYCQO YBODA AEYOQ
CICYB BNWIA AJYNS SHJQY AJCNY
YOAHS SJCWY JYCQE ENWYB CBQIY
YMSJA AJQET YBHAJ AUJMQ YJCDQ
SAQCA AMYOQ MIYHA AHJCM YHMAQ +
= UGZYG YCQZA AGYZQ OGYZE YWAJQ
QUYMB BJYND DWUAD DUQJY YNAGQ
BYYZQ QUADN YOVCQ QCAGY YAOQU
ZYBQM JQUYW NYJQO UYBWN QNYUC
YUQUO JDSWE QMAJY CJQQN AYHQG
AIGEQ ZAQIY YIAUQ QZYAQ SUQIA +
RFL = RFLFL FLRLF FFLRL RRRLF RLRRL
FLRLL FLLFR RLRLF FLLRF LFLFR
FRLFR RRLRL FLRRL LFLLR RLFLF
FLFFL RLRFL RLRLF LRLRL FRLFR
RRLFL FLLRL FLRLF FLRLF RLFLL +
= LAIYO CUETD DRYLF DLEIF FTRUA
DRYLA SLCRA YJCLB MOLDR SIYLF
FEOLB WERRY YRSGA DEJRE EOWIE
ROVNR FLAIY CTWOA SLNRB CCYLO
LERMA MERIL RILOS DERLA FERJY
WERRQ OLERV MFOER MORRO ERTHF +
= AFLOR RIVAL OFLER RIVAM GABRO
GLREN AMSLM RNDLS FUREM LAFUS
ETREL LAWID IWREF LOWER MAJOR
BAVIR REFOD NOREL WFARD ARWFS
CDYFA FRKYK SLCOF EWOKL OEFIC
LRDOS IANMB BJNDL FLYIM RDLOM +
PKY = PKYPK KXXPX PKXPK XPKXP XPKXX
XKXPK XKPXK XXPKP KPPXK XPKXP
PXPKP XKPXX PKXXX XPXPK PXKXP
XXKXX XPKXP XPKPP PKPXX XXPKK
PXXXP XXKPX PKXPX XKPKK KKXPK
XPKXP XPXKX XPKKK XKKPX XKPXK +
= RPZKR LRPKR RPZKR XPIKR PRYKX
RPKAX FKRRP KRPZX POXRK XRZPK
FIROK KXURP ZPRXK LFPRK RPZXY
XPZKR XROPZ FLPRK KXXEP ZPKXR
LEKRP RPKXZ XPKRI PRKXZ IRKPX
RKAXP KRPXY RORKX ZRPKZ FLPKR +
= ZPRKX TARKU FOQUE KUPRY ABDIA
BABCK BYEPK JOXIM CIGRA SERDK
QQTUK PERKO ZYPRK JAKES WISKR
RAMPH GINPO PRAKK QATKU PAROK
YZPOR JAKES CERCI BIETR FUFTA
PARXE LIGNE VASIE HUTER MARES +

Ismétlő gyakorlatok

= TEOSI SIMHA BAHUD VADAM OSTUN
DIVAD SENDI DODUN HADAS SOVAD
TIMEA HADVU DBEAO OVADU DONNA
MADUB NEMBA HIDVO SENTA SUDDE
EMMAB VITAN JAWUD DIVJA SENTJ
MIDOB VAJDA VITOH VAGON SIGMU +
= DIMOB GENZE JEWAH SIJUB DINOJ
MAJDI BITWA ENTIM SOBUD DEVIH
ATENS UVDIH AMEND BUAMD ANNOD
UDAVO MEDEM OBADE VUDAH AMDOT
NOGAW HOTIV ADJAV BODIM JENTS
AJWID DUWAJ BAMBO UMGIS TIHAN +
= DUBOS MITEN AWBIT IDJAM JONID
BUJIS HAWEJ EJHUM BOZDA ZENGE
HIDEG TOMBJ WINDO DEWAJ GITAN
MABUJ OSTEW JAIOG DAGUZ ZIGAN
JEZOG GEHAZ HUZAW SIGZE WEZUG
GEWZU DEZGW ZGJWU EJZWJ GQCIO +

Számjegy gyakorlatok

12345 = 11111 12121 12212 12332 12233
32223 33233 23444 44444 43432
34321 12345 54544 45555 54343
34332 23212 12234 34234 43445
54245 45323 34545 55434 43234
43123 12325 53134 41323 33445 +
= 15431 31254 43345 51234 42154
11223 31234 43345 54544 43342
34145 51145 43345 14545 55123
15314 44513 31545 15234 31545
12234 41545 51334 43554 41254
14223 31452 31523 41543 31233 +
06789 = 55555 56656 56575 66767 77656
67676 67778 87888 87677 76788
78889 89989 89889 89990 90090
90989 09890 87776 66778 98887
67878 87888 87889 89900 00989
09889 09877 77876 76676 67778 +
= 87787 87767 76767 78890 08767
87676 09098 87877 76765 66565
56767 76879 87979 98087 77878
87687 09090 08978 86778 78860
09898 87678 76556 65567 78980
06679 96787 70807 90807 70667 +

Ismétlő számjegy gyakorlatok

= 13847 38582 31405 60934 50787
81069 70415 60817 21314 59845
01938 48593 45674 31403 48224
51986 60924 38829 38475 32103
10384 48524 34376 69845 61039
30123 33150 40651 61485 47752 +
= 10493 35067 51306 79034 40039
53120 39502 44150 34865 51403
15545 58289 39283 48376 61304
58306 66987 48834 51403 33056
11938 49305 51039 40563 41067
70978 81064 48213 43013 50334 +
= 10939 40315 57384 53943 33956
38210 34150 33045 31041 31227
13928 38378 56234 44345 38295
31034 87104 38204 41322 27839
15038 59035 58397 61043 59049
51029 39104 40910 10149 94789 +

Experiment is the sole judge of scientific “truth”. A (természet)tudományos igazság kizárólagos kritériuma a kísérlet.
Feynman Richard  [ html: Feynman http://hu.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman ]

⌂ Index
Verzió: 2024-11-19 ( 2006 .. 2024-11-11 15:16:34 UTC )
gg630504  Creative Commons License: by-nc-sa Nevezd meg!-Ne add el!-Így add tovább!  external HG9IEG Visszajelzés: